کد مطلب : 29943 تاریخ مطلب : 1397/06/04 منبع : اتاق اصناف شميران

دعوت از بخش خصوصي براي حضور فعال در تصميم‌گيري‌هاي استراتژيک

لزوم کمک همه جانبه براي عبور از شرايط بحراني در اقتصاد

به گزارش شاتا ، در آستانه هفته دولت نشست هم انديشي شوراي عالي پيشکسوتان اتاق بازرگاني ايران با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و محمد شريعتمداري درباره مشکلات شرايط روز تجار ايراني با آنها گفتگو کرد.
در اين ديدار موضوعاتي از قبيل عرضه محصولات پتروشيمي، ترخيص کالا از گمرک، قيمت گذاري کالاهاي توليدي و ورود موقت کالاها مورد بررسي قرار گرفت.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ابتداي اين نشست با اشاره مشکلاتي که براي اقتصاد کشور به وجود آمده است، خطاب به پيشکسوتان اتاق بازرگاني ايران بيان کرد: تلاشگران بخش خصوصي بيش از دولت به نظام و حفظ آن با همه خصوصياتي که دارد علاقهمند است، خصوصا شوراي عالي پيشکسوتان اتاق بازرگاني که همه آنچه که در اختيار داشتند را سالهاي متمادي در طبق اخلاص گذاشتند و از همه چيز حتي جان عزيز و جوانيشان دريغ نکردند.
وي افزود: مسائل و مشکلات در عرصه اقتصاد کشور وجود دارد اما نگاه منصفانه اين است که در چند ماه اخير تشديد شده و علت آن هم روشن و واضح است.

تزريق عدم قطعيت در جامعه، علت اصلي نوسانات اقتصادي کشور

او در ادامه با بيان مشکلاتي که در اثر خروج امريکا از برجام و کارشکني ترامپ براي اقتصاد کشور رخ داده، اضافه کرد: واقعيت اين است که اتفاقي در کشور رخ داده و بايد براي عبور از اين شرايط فضا را به سمت همدلي سوق داد و با همراهي شما مي توان اين مشکل را مديريت و از آن عبور کرد. دوره اي که دولت جديد روي کارآمد عدم ثبات در اقتصاد ايران حاکم بود. شما با اميد پاي صندوقهاي راي آمديد و به دولت تدبير و اميد راي داديد و شاهد بوديم سال 92 در مدت کوتاهي تغييرات مثبتي هم اتفاق افتاد.
شريعتمداري با نگاه به تغييرات اقتصادي کشور در ابتداي دولت يازدهم افزود: علت اصلي تغييرات مثبت در آن زمان نگاه اميدوارانه همه مردم خصوصا فعالان اقتصادي به آينده کشور بود، در واقع قبل از حضور رسمي دکتر روحاني و اجراي سياست هاي اقتصادي در کشور، قيمت ارز سير نزولي پيدا کرد و قبل از استقرار ايشان در اداره دولت روند تغييرات قيمتها کند شد و تورم نقطه به نقطه در مدت کوتاهي به زير 10درصد کاهش پيدا کرد. عاملي که باعث اين اتفاق شد چيزي جز تزريق ثبات در کشور، آرامش و اميد به آينده سياسي و اقتصادي نبود. در واقع اين همان اکسير ارزشمندي بود که کشور را به آن سمت هدايت کرد. بعد از آن حضور افراد متخصص در کابينه به انتخاب رييس جمهور نيز شرايط کشور را به سمت بهتري سوق داد.
وزير صمت همچنين در ادامه شرايط کنوني را ناشي از پمپاژ عدم ثبات و قطعيت در آينده ايران ارزيابي و تصريح کرد: امروز با شرايطي مواجه هستيم که بايد به منطق سال92 بازگرديم. آنچه باعث شده در اين شرايط خاص اقتصادي باشيم وجود نا اهلي بر سر راه که عدم قطعيتي را در فضاي سياست خارجي کشور تا مرز جنگ تزريق مي کند و گمان مي کند که شرايط هم براي ايجاد اين ناهماهنگي و تشويش به علت شرايط اجتماعي و سياسي کشور فراهم است و راه حل آن را هم راه حل اقتصادي مي داند. دشمن تلاش ميکند فشار را عمدتا در فضاهايي ايجاد کند که اشتغال را تحت تاثير قرار دهد و کشور را به لحاظ اجتماعي از مسير درست خود خارج کند.
شريعتمداري افزود: ما بايد هوشيار باشيم و صيانت از کشورمان را در اولويت قرار دهيم. به طور مثال تحريم خريد فرش به همين منظور بود چون فرش سهم بالايي در درآمد اقتصاد ايران ندارد اما 2 ميليون نفر در گوشه و کنار کشور به اين کار مشغول هستند و بنابراين اين مساله را هدف قرار ميدهد . هچنين صنعت خودروسازي در تحريم هاي گذشته تحريم آخر بود اما اين بار تحريم اول است و علتش اين است که حجم عظيمي از اشتغال در اين حوزه وجود دارد و خودروسازان بزرگي هستند که در اين زمينه اشتغال ايجاد کردهاند.
وي ادامه داد: در ايجاد اين شرايط عدم قطعيت همه ما هم مسئولين و هم مردم در چندماه گذشته کارنامه خوبي نداشتيم و بايد براي اصلاح و ايجاد اميد تلاش کنيم.

لزوم کمک همه جانبه براي عبور از شرايط بحراني در اقتصاد

وزير صمت با اشاره به اينکه همه بخشهاي کشور لازم است در اين شرايط کمک کنند، افزود: اين کمک افراد معمولي که همه داراييهايش را تبديل به دلار مي کند تا فعالان بزرگ اقتصادي را شامل مي شود. ما امتحان خوبي در اين زمينه پس نداده ايم.
وي همچنين با اشاره به تصميماتي که دولت در زمينه ارز اتخاذ کرده توضيح داد: بايد درک کنيم برخي تصميمات درشرايط و موقعيت خاص اتخاذ شد، زيرا هر لحظه قيمت آن بالا ميرفت و پيش بيني اينکه اگر تصميمي نگيريم اين روند ادامه پيدا مي کند باعث شد دولت تصميم به وضع برخي محدوديتها بگيرد و در آن شرايط فرصت نبود و تصميمي بود که بايد با تمام جوانب چالشي که داشت اتخاذ مي شد.
شريعتمداري در ادامه با بيان اينکه تصميمات اقتصادي قابل تغيير هستند، افزود: براي مثال ليست ممنوعه واردات به کشور که اعلام شده براي محصولاتي است که در داخل توليد و مواد اوليه آنها در داخل وجود دارد و مساله اي نيست که نتوان آن را تغيير داد. مثلا آنچه از آن به عنوان مواد اوليه توليد ياد مي شود 100 درصد آزاد است و به هيچ وجه ممنوع نيست و با پيشنهاد و درخواست افراد صاحبنظر جلوي ممنوعيت واردات گرفته خواهد شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در پاسخ به مشکلاتي که براي توليدکنندگان به وجود آمده است، توضيح داد: آنچه تصميم گرفته شده اين است که درباره کالاهاي اساسي به علاوه دارو و تجهيزات پزشکي به سمت کنترل برويم. اما درباره ديگر اقلام ميگوييم که ضوابط قيمت گذاري را بخش خصوصي بايد وضع کنند و تنها ملاحضهاي که دولت دارد هماهنگي در اعلام قيمت است.

ثبت در سامانه انبارها ضروري است

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين درباره برخوردهايي که به عنوان احتکار صورت ميگيرد، توضيح داد: اگر کسي مي خواهد کالاي خود را نگه دارد بايد در سامانه جامع انبارها ثبت کند و اگر اين کار را کرد ديگر احتکار نيست.
شريعتمداري همچنين درباره ورود موقت کالاها اضافه کرد: درباره ورود موقت هم بايد تاکيد شود که ورود موقت هيچ کالايي ممنوع نيست و هيچ بخشنامهاي در اين زمينه صادر نشده است و هرکس جلوي اين کار را بگيرد خلاف قانون است.

لزوم ارتباط وزرات صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگاني

وزير صمت درباره اتباط اين وزارتخانه با اتاق بازرگاني گفت: دولت براي برقراري يک ارتباط سيستماتيک با اتاق آماده است و چه اتاق به صورت منظم مرکز اين کار باشد و چه کميسيون هاي تخصصي آن مرجع اين کار باشد و چه ترکيبي از رؤساي کميسيون ها باشند، دولت آماده براي همراهي و استفاده از مشاوران صادق خود در بخش خصوصي است.

حمايت از توليد، شرط حيات اقتصادي کشور

وزير صمت در پايان با اشاره به اهميت توليد و حمايت دولت افزود: تا زماني که توليد در کشور سودآور نشود ما محکوم به روشهاي حمايتي هستيم، بسياري از رشته هاي توليدي کشور با دلار آزاد امکان ادامه حيات ندارند. در حال حاضر توليد کشور با مشکلات زيادي در اين زمينه مواجه است و راه حل هم بسته حمايتي دولت از توليد است که در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.
شريعتمداري در ادامه درباره کالاهاي ممنوعه تصريح کرد: در مورد ممنوعيت واردات کالا اختيار با وزارت صمت است و هرکدام از کالاهاي ممنوعه که مشکلي دارند را اگر اتاق پيشنهاد داشته باشد، بررسي کارشناسي فوري انجام خواهد شد و آنها را از ليست خارج ميکنيم. براي مثال در کشور پشم شيشه در به اندازه کافي داريم و توليدکنندگان هم به اين مساله اذعان کردهاند اما براي پوشش لولهها نوعي از پشم شيشه را احتياج داريم که در داخل توليد نمي شود. اين کالا براي مثال بررسي و آزاد شده است.
وزير صمت در پايان ضمن ابراز رضايت از ديدار با پيشکسوتان اتاق بازگاني افزود: انتظار دولت حضور فعالانه نمايندگان باتجربه بخش خصوصي در فرايند تصميمگيريها است و دکتر روحاني کابينه را موظف کردهاند با مراجع فکري جامعه گفتگوي نزديک داشته باشند، من به نمايندگي از صنعت گزارش صحبتهاي دلسوزانه شما را به دولت خواهم داد و از شما دعوت ميکنم در کنار تصميمگيران صنعت کشور در فرايند تصميمگيريها ياري رساني کنيد تا از اين مقطع تاريخي با کمک هم به سلامت عبور کنيم.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور