کد مطلب : 32163 تاریخ مطلب : 1397/06/27 منبع : خبر گزاري مهر

اولويت‌هاي اشتغال‌زايي در دوران تحريم/حمايت از سه گروه کسب وکارها

معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزير کار با اشاره به دسته بندي انواع کسب و کارها به تناسب ميزان تاثير پذيري از تحريم، گفت: بسته حمايت از اشتغال کسب و کارهاي مختلف در دوره تحريم،تدوين شده است.

عيسي منصوري در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالي مبني بر سياستهاي اشتغالي اين وزارتخانه در دوران ويژه اقتصادي و مشکلات برخي بنگاهها در حفظ و تثبيت نيروي کار، با اشاره به دسته بندي فعاليتهاي اقتصادي مختلف از نظر فضاي کسب و کار به تناسب ميزان تاثيرپذيري از تحريمها در قالب سه گروه گفت: در حال حاضر اولويت معاونت توسعه کارآفريني و اشتغال وزارتخانه در شرايط فعلي، اتخاذ سياستهاي اشتغال معطوف به دوران تحريم است.
وي، افزود: برخي از کسب و کارها در دوران تحريم بر خلاف تصور عام، با رونق مواجه ميشوند. همچنين برخي کسب و کارها به دليل رکود ممکن است با ريزش نيروي کار مواجه شوند و برخي ديگر از کسب و کارها و فعاليتهاي اقتصادي نيز کمتر تحت تاثير تحريم قرار ميگيرند که هر يک از اين فعاليتها بر اساس ميزان تاثيرپذيري از اين دوران استخراج شدند.
معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزير کار ادامه داد: از نظر ما در اين دوره بخشهايي از اقتصاد امکان رونق اشتغال دارند، بنابراين بايد از اين نوع کسب و کارها و رسته فعاليتها حمايت ويژه صورت گيرد و مشکلات اين بنگاهها را بايد به صورت ويژه برطرف کنيم.
وي اظهار کرد: از يک طرف رشته فعاليتهايي وجود دارند که اين بنگاهها در شرايط ويژه اقتصادي احتمالا دچار ريزش نيروي کار ميشوند که حفظ و تثبيت نيروي کار در اين گروه مورد توجه قرار دارد. در اين واحدها بايد با اتخاذ سياستهايي کمک کنيم تا کارفرمايان نيروهاي شاغل خود را حفظ کنند.
معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزير کار، گروه ديگري از فعاليتهاي اقتصادي را، کسب و کارهايي عنوان کرد که تاثير خاصي از تحريم ها نمي پذيرند.
وي با بيان اينکه فعاليتهاي اقتصادي مختلف با تمرکز بر ميزان تاثيرپذيري از تحريم در قالب سه گروه دسته بندي شدند، گفت: متناسب با هر گروه ، بسته حمايتي خاصي تهيه و سياستگذاري شده است.
منصوري ادامه داد: به عنوان مثال انتظار ما اين است در دوران تحريم صنايعي مانند پوشاک، فناوري اطلاعات و سبک خاصي از گردشگري در حوزه اشتغال و فضاي کسب و کار با رونق مواجه شوند اما براي رسيدن به اين رونق يکسري برنامهها و مداخلات اختصاصي نياز است تا فضاي کسب و کار اين فعاليتها حتي در اين شرايط ويژه اقتصادي با رونق مواجه شوند. به عنوان نمونه اگر براي واردات مواد اوليه پوشاک اقداماتي در دستور کار قرار گيرد عملا توليد پوشاک در کشور رونق مي گيرد. در برخي از صنايع و فعاليت هاي اقتصادي ديگر نيز اين موضوع صادق است.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور