کد مطلب : 33257 تاریخ مطلب : 1397/07/10

کاهش قاچاق ، فساد و احتکار با اجراي سامانه جامع توسعه تجارت

رهبري گفت:کشف قاچاق ، احتکار و فساد از عملکرد هاي اصلي سامانه جامع توسعه تجارت است.

رهبري سرپرست مرکز توسعه نجارت الکترونيک در بخش خبري 21 شبکه خبر در خصوص رونمايي ازسامانه جامع تجارتگفت: اين سامانه تعامل بازرگانان با دستگاه هاي دولتي را يکپارچه مي کند و امکان نظارت بر کل روند تجارت به صورت آنلاين را فراهم مي سازد.

وي ادامه داد:اين سامانه در بخش همکاري باگمرککمي نقص دارد که به دليل نقص بسته قانوني آن است.

رهبري تصريح کرد: کشف قاچاق ، احتکار و فساد از عملکرد هاي اصلي اين سامانه است.

وي ادامه داد: در حوزه فساد ، 2 تخلف پايه جعل اسناد و تباني وجود دارد که با اجراي اين سامانه و الکترونيکي شدن اسناد تجاري و کاهش نقش نيروي انساني ، زمينه بروز اين 2 تخلف از بين مي رود.

اين مقام مسئول در خصوص احتکار گفت: با فعاليت سامانه جامع انبارها، هر انباري که در اين سامانه ثبت نشده باشد به عنوان احتکار شناخته مي شود.

وي افزود:بسياري از انبارها انگيزه شفاف سازي و ثبت در اين سامانه را ندارند که بيمه مکلف شده انبارهايي که در اين سامانه ثبت نشده را پوشش ندهد.

رهبري در خصوصقاچاقگفت: اگر اطلاعات کالايي در اين سامانه ثبت نشده باشد به عنوان قاچاق محسوب مي شود که اميدواريم با اتصال همه سامانه ها با سامانع جامع تجارت ، قاچاق در گلوگاه تشخيص داده شود.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونيک در مورد موانع پيش روي اجراي اين سامانه گفت:اين سامانه همواره نياز به بروزرساني دارد و اين روش مديريت ادامه دار است ؛ يک سري موانع قانوني وجود دارد که اميدواريم با همکاري دولت و مجلس برخي اختلاف نظر ها بين دستگاه هاي مختلف از بين برود.

وي تاکيد کرد:براي اجراي موفق سامانه جامع تجارت بايد فرهنگ تبادل سيستمي بين دستگاه هاي مختلف ايجاد شود.

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور