کد مطلب : 33281 تاریخ مطلب : 1397/07/11 منبع : فرصت امروز

تنها راه مطمئن براي معرفي شدن به سرمايه گذاران معتبر

گسترش شبکه ارتباطي تنها راه براي آشنا شدن با سرمايه گذاراني است که براي رشد کسب و کارتان به آنها نياز داريد.

اگر مي خواهيد سرمايه جذب کنيد، ابتدا بايد با سرمايه گذاران ملاقات کنيد، اما گفتن اين حرف آسانتر از انجام دادن آن است. اگر هر روز ده ها نامه و پيام از سرمايه گذاران دريافت مي کرديد، مسلماً اين طرف و آن طرف دنبال سرمايه و سرمايه گذار نمي گشتيد.

اما خبر خوشي براي تان داريم، احتمالاً در حال حاضر منابعي در اختيار داريد، که با اتکا به آنها مي توانيد با سرمايه گذاران ارتباط برقرار کنيد. معرفي هاي گرم و صميمانه کليد جذب سرمايه است، واقعيت اين است که سرمايه گذاران تمايلي به گوش دادن به بازارگرمي هاي ناخواسته و آشنا شدن با کارآفريناني ندارند که از ناکجاآباد جلوي شان سبز مي شوند. اگر دوست يا آشناي مشترکي داشته باشيد که بتواند شما را به سرمايه گذاران انتخابي تان معرفي کند، شانس تان براي جلب سرمايه بيشتر خواهد شد.

استخراج سرنخ ها و کاوش در ميان فهرست آشنايان و مخاطبين بهترين ابزار جديد براي جذب سرمايه است که براي دريافت معرفي نامه هاي مفيد به شما کمک مي کند. استخراج سرنخ ها روشي سازماندهي شده است که با استفاده از آن مي توانيد روابط مشترکي را در ميان مخاطبين خود پيدا کنيد که باب آشنايي را با سرمايه گذاران احتمالي باز کند. چنين استخراج و کاوش هدفمندي جست وجويي را که ممکن بود چندين ماه طول بکشد، ظرف چند هفته با يافتن سرمايه گذار مناسب به پايان مي رساند.

اين راهنماي کاربردي نقطه شروع مناسبي را براي آغاز تلاش هاي منظم تان در زمينه استخراج سرنخ ها در اختيارتان قرار مي دهد.

ترسيم نقشه

براي شروع لازم است که ديدي کلي از شبکه ارتباطي تان داشته باشيد. احتمالاً لينکدين بهترين ابزار براي اين کار است، چون به جز ارتباطات خود، مي توانيد آشنايان و ارتباطات افرادي را که با شما ارتباط دارند نيز ببينيد. در گذشته مي توانستيد اين اطلاعات را از طريق InMaps لينکدين به دست بياوريد، اما اين قابليت لينکدين به تاريخ پيوسته است.

Socilab يکي از بهترين برنامه هاي شخص ثالث است که نقشه اي از شبکه ارتباطي تان را رسم مي کند و به اين ترتيب مي توانيد گروه هاي کلان مرتبط با خود را ببينيد. گره هاي متصل کننده گروه هاي مختلف و همچنين ارتباطات پرتي» در نقشه Socilab مشخص مي شود که به شبکه هاي موجود متصل نيستند. اين داده هاي پرت و افراد دورافتاده را ناديده نگيريد، شايد اين افراد پلي باشند که شما را به سرمايه گذار موردعلاقه تان برسانند و آشناي سرمايه گذاري باشند که اکثر افراد موجود در شبکه تان حتي با او ملاقات نکرد ه اند.

ملاقات با ابررابط ها

شبکه ارتباطي تان را بررسي کنيد و ابررابط ها را شناسايي کنيد. پس از آن که رابط هايي را شناسايي کرديد که مي توانند شما را با سرمايه گذاران مناسب آشنا کنند، وقت آن است که دست به کار شويد. با اين رابط ها تماس بگيريد و با آنها قرار بگذاريد، اين قرار مي تواند دعوت به صرف ناهار در رستوران يا نوشيدن يک فنجان قهوه در ساعات اوليه صبح باشد.

پس از آن که با هم روبه رو شديد، درخواست تان را بي مقدمه مطرح نکنيد. ابتدا شما پيشنهاد کمک بدهيد، سوالات مختلفي را مطرح کنيد تا متوجه شويد که در حال حاضر از چه طريقي مي توانيد با منابعي که در اختيار داريد، گرهي از مشکلات اين رابط مفيد باز کنيد.

درخواست معرفي

بعد از آن که لطفي در حق اين آشناي مشترک کرديد و هواي او را داشتيد، وقت آن مي رسد که از او بخواهيد، اندکي هم هواي شما را داشته باشد. سنجيده و حساب شده عمل کنيد. هيچ کس دوست ندارد، احساس کند که برايش دانه پاشيده ايد و تله گذاشته ايد تا مجبور به کمک کردن شود. بي هوا و به يکباره به اين موضوع اشاره کنيد که مي خواهيد برايسرمايه گذاريبازارگرمي کنيد که برحسب اتفاق ديد ه ايد در فهرست مخاطبين او هم هست، سپس منتظر واکنش دوست جديد رابط تان بمانيد.

اين خبر بي مقدمه شما را قادر مي سازد که بتوانيد ميزان راحتي رابط تان را براي گشودن باب آشنايي با سرمايه گذار بسنجيد و به اين ترتيب گام بعدي را با اطمينان و اعتماد بيشتري برداريد. شايد رابط تان در ابتدا ادعا کند که سرمايه گذار را خيلي خوب نمي شناسد، اما بعد از مدتي تماس بگيرد و خبر بدهد که درباره کسب و کارتان با سرمايه گذار صحبت کرده و اطلاعات تان را به او داده است.

تکرار فرآيند

بعد از اين معرفي اوليه، چه موفق به جذب سرمايه بشويد، چه تلاش تان ناموفق باشد، بايد به حرکت تان ادامه بدهيد. در هر جلسه معرفي هدف بزرگ تري را نشانه بگيريد و در جست وجوي سرمايه گذاراني باشيد که براي رشد کسب و کارتان از شما حمايت مي کنند. هر زمان که سرمايه گذار رويايي تان را پيدا کرديد، به نقشه شبکه ارتباطي تان نگاه کنيد تا بتوانيد رابطي را براي آشنا شدن با او پيدا کنيد.

در اين بين گسترش شبکه ارتباطي تان را فراموش نکنيد. به اين ترتيب مي توانيد تمرکزتان را از گروه هاي شبکه اي که در آنها مي توانيد با شرکا و سرمايه گذاران احتمالي آشنا شويد، معطوف به حوزه بزرگ تري کنيد و به لطف ارتباطات گسترده خود به سادگي از افراد موجود در اجتماع تان درخواست ملاقات کنيد. هر فردي که به فهرست مخاطبين خود در لينکدين اضافه مي کنيد، خواه فردي که با او در يک همايش کشوري آشنا شده ايد، خواه فردي که سال هاست با او کار مي کنيد، اين قابليت را دارد که به نوعي در جذب سرمايه به شما کمک کند.

جست وجو در ميان فهرست مخاطبين و استخراج سرنخ ها شبيه يک بازي به نظر مي رسد و در واقع نيز يک بازي است. مشکل اينجا است که رقباي بسياري در اين بازي داريد که کاملاً به اصول آن مسلط هستند و آنها نيز به دنبال سرمايه گذار هستند. هنگام گسترش شبکه ارتباطي نترس و بي پروا عمل کنيد تا بتوانيد پولي را که براي رشدکسب و کارتان به آن نياز داريد، به حساب بانکي تان واريز کنيد.

    نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور