کد مطلب : 33323 تاریخ مطلب : 1397/07/17 منبع : فرصت

طرح پيش فروش لوازم خانگي بدون مداخله دولت

اعضاي ستاد تنظيم بازار موافقت خود را با طرح پيش فروش لوازم خانگي بدون تبعيض براي واحدهاي توانمند و بدون مداخله دولت اعلام کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در اين نشست، اعضاي ستاد در راستاي بهره مندي صنايع پايين دستي از امکان رقابت و اجراي فرمول پايه محصولات فولادي در نوسانات مثبت و منفي بازار و رعايت روح ضوابط موجود در بورس، مقررکردند؛ در تعيين قيمت پايه محصولات –فولادي در بورس کالا از اين پس قيمت پايه تطبيقي (افزايشي کاهشي) ملاک محاسبه و تعيين نرخ پايه قرار گيرد.
اين در حالي است که قبل از اين ميانگين قيمت چهار عرضه قبل ملاک نرخ پايه بورس فلزات قرار گرفته بود و عملا امکان بهره مندي از نرخ پايه کاهشي در صورت نبود متقاضي وجود نداشت. در عين حال با توجه به چندين مرحله عرضه شمش آلومينيوم در بورس کالا و به منظور کاهش اختلاف قيمت پايه و قيمت کشف شده محصولات آلومينيومي و مس در بورس کالا مقرر شد، قيمت پايه محصولات آلومينيومي و مس در بورس کالا با استفاده از نرخ نيمايي محاسبه و تعيين شود.
در مورد بقيه فلزات غيرآهني ( سرب و روي و ...) نيز تاکيد شد با رصد دقيق عملکرد عرضه واحدهاي توليدي در بورس، در صورت کشف قيمت نهايي بالاتر از قيمت نيمايي، کميته تخصصي مربوطه پس از بررسي، در صورت نياز در محاسبه و تعيين قيمت پايه محصولات مذکور بازنگري نمايد. به موجب مصوبه ستاد تنظيم بازار مقرر شد ميزان تناژ براي خريداران تن و حداکثر 20مجاز مقاطع طويل فولادي (تيرآهن و ميلگرد) حداقل تن باشد تا امکان خريد براي مصر ف کنندگان خرد نيز فراهم شود. 220 پيش از اين نامه اي از سوي معاونت امور معادن و صنايع معدني درخصوص بررسي استفاده از ارز نيمايي به جاي ارز رسمي در محاسبه قيمت پايه محصولات آلومينيومي در بورس کالا و همچنين نامه ديگري در مورد محاسبه قيمت پايه محصولات فولادي به صورت قيمت پايه تطبيقي از سوي همين معاونت به دبيرخانه ستاد تنظيم بازار ارسال شده بود.
در پي ارسال اين دو نامه، جلسه اي به فوريت در دبيرخانه تنظيم بازار، با حضور معاون امور معادن و صنايع معدني، مديرکل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار و به رياست دبير کارگروه تنظيم بازار برگزار شد و نتيجه اين نشست، پس از طرح در کارگروه تنظيم بازار با رويکرد حمايت از مصرف کنندگان خرد و ايجاد فضاي رقابت کامل تر مصوب شد.
در اين نشست همچنين بررسي پيشنهادي در خصوص پيش فروش لوازم خانگي مطرح و مورد بررسي قرار گرفت. اعضاي ستاد تنظيم بازار پس از بررسي جوانب اين موضوع موافقت خود با طرح پيش فروش لوازم خانگي بدون تبعيض براي واحدهاي توانمند و بدون مداخله دولت اعلام کردند. بر اين اساس اعضاي کارگروه اعلام کردند با اجراي اين طرح به شرطي موافقت دارند که رفتار مبتني بر حمايت دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه تنظيم بازار مورد انتظار نباشد.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور