کد مطلب : 33324 تاریخ مطلب : 1397/07/17

چرا مالکيت معنوي براي کسب و کار مهم است

مالکيت معنوي اشکال مختلفي دارد که شامل نشان تجاري، کپي رايت و حق ثبت مي شود. در حالي که اکثر کسب و کارهاي بزرگ اقدامات قاطعي را براي ايجاد و حفظ مجموعه اي گسترده از مالکيت معنوي انجام مي دهند، بسياري از شرکت هاي کوچک يا متوسط مدت زيادي طول مي کشد تا به طور جدي درباره حفاظت از مالکيت معنوي فکر کنند. در خصوص مالکيت معنوي نبايد منفعل عمل کنيد و بايد در همان مراحل اوليه کسب و کار تمهيدي جدي را براي محافظت از آن بينديشيد، البته حفاظت از مالکيت فکري و همکاري با حقوقدانان متخصص در اين زمينه مي تواند بسيار پرهزينه باشد. از طرفي هزينه و دشواري تقويت حقوق مالکيت معنوي بار سنگيني را به شرکت هاي کوچک يا متوسطي تحميل مي کند که ترجيح مي دهند بيشتر بر روي فرصت هاي رشد و توسعه کسب و کار با پايين ترين قيمت ممکن متمرکز شوند. به عنوان حقوقداني که با صدها پرونده مالکيت فکري، از ثبت نشان تجاري پيچيدگي هايي را که بسياري از صاحبان کسب و کارهاي ًتا تعقيب تخلف، برخورد داشته است، کاملا کوچک در اين حوزه حقوقي دشوار با آنها برخورد مي کنند، مي شناسم. در اين مقاله نکات مهمي را در رابطه با مالکيت معنوي توضيح مي دهيم.

بزرگ ترين چالش هاي مربوط به حفاظت از مالکيت معنوي

من در زمينه حفاظت از مالکيت معنوي باارزش با شرکت هاي بسياري در ايالات متحده همکاري داشته ام. اين شرکت ها بعد از درخواست و به موازات رشد در فراسوي مرزها متوجه مي شوند که ثبت نشان تجاري و حق ثبتي که در آمريکا انجام داده اند، فقط داخل مرزهاي اين کشور اعتبار دارد. در آن سوي مرزها، به ويژه در چين، متخلفين بسياري وجود دارند که اهميتي به موضوع ثبت شده در آمريکا نمي دهند و شتابزده براي ثبت درخواستي مشابه در حوزه قضايي کشور خود اقدام مي کنند. در نتيجه مشکلاتي براي حق فروش در قلمرو قانوني آن کشور پيش مي آيد و در اين بين سرمايه کلاني بر باد مي رود. براي جلوگيري از چنين ضرر هنگفتي لازم است که نقشه دقيقي را از مکان هايي که قصد فروش کالاها و خدمات خود را در آنجا داريد، تهيه کنيد و در اولين فرصت ممکن براي درخواست ثبت مالکيت فکري در حوزه قضايي آن کشورها اقدام کنيد.

دليل مهم بودن مالکيت حق معنوي و دريافت مجوز براي کسب و کار

بازار مالکيت معنوي به سرعت در حال رشد است، اداره ثبت نشان تجاري و مالکيت معنوي آمريکا درصد بيشتر از 14 ً دريافت کرده است که تقريبا2017درخواست جديد را براي ثبت نشان تجاري در سال است. بسيار مهم است که صاحبان کسب و کارهاي کوچک براي دريافت مجوز و مالکيت معنوي 2016سال در همان مراحل اوليه اقدام کنند. فضاي خالي موجود براي مالکيت معنوي نيز مشابه املاک و مستغلات روز به روز کمتر مي شود، چرا که هر روز افراد و شرکت هاي جديدي درخواست خود را براي ثبت نشان تجاري و محافظت از برندشان ثبت مي کنند و درخواست هاي حق امتياز است که هر روز براي محفوظ نگه داشتن خدمات و طراحي هاي محصولات به اداره مربوطه سرازير مي شود.مالکيت حق معنوي از شما در برابر افراد تان را ارائه مي دهند، محافظت مي کند و چنانچه ديگري که چيزي مشابه يا يکسان با آفريده ها، برند يا فرآورد ه قصد فروش مجوز کالاها يا خدمات را به طرف سومي داشته باشيد، به منبع درآمد جديدي تبديل مي شود. چنانچه از اين محافظت ضروري غافل شويد، ممکن است در نهايت هزينه سنگيني را براي دفاع از خود يا حتي برندسازي مجدد پرداخت کنيد و فرصت هاي تجاري باارزشي را از دست بدهيد.

تکنولوژي هاي جديدي که بايد در فضاي مالکيت معنوي از آنها آگاهي داشته باشيد

مالکيت معنوي نيز مانند هر حوزه ديگري تحت تاثير تکنولوژي هاي جديد قرار گرفته است. يک مثال در اين زمينه شرکت TM Cloud است که به صاحبان کسب و کارها در زمينه مديريت پرونده هاي مالکيت معنوي کمک مي کند تا صاحبان کسب و کارها موعدهايي را که بايد اسناد خاصي ارسال شود ثبت گردد، فراموش نکنند. NPER نمونه ديگري است که از بلاک چين براي ثبت مالکيت حق معنوي و دريافت مجوز از طريق مجمع عمومي استفاده مي کند و اين امکان را براي جامعه فراهم مي کند که به روشي به قدرت مالکيت معنوي امتياز دهند که اداره ثبت نشان هاي تجاري ايالات متحده در حال حاضر از آن روش در فرآيند تاييد خود استفاده نمي کند. اين موارد تنها چند نمونه از تکنولوژي هايي است که در تلاش هستند تا فضاي مالکيت معنوي فعلي را تقويت کنند و انتظار مي رود که در سال هاي آتي پيشرفت هاي بيشتري در اين زمينه به دست بيايد.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور