کد مطلب : 33340 تاریخ مطلب : 1397/07/18 منبع : اتاق اصناف ايران

بررسي ارز تخصيصي براي واردات کالا در کميسيون اصل90 /متخلفين شناسايي مي‌شوند

سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه از تاريخ 23 فروردين تا 29مرداد مجموعا 31 ميليون و 575 هزار دلار ارز به کليه کالاهاي وارداتي اختصاص يافته گفت که کميسيون نحوه تخصيص ارز، هزينه‌کرد آن و چگونگي ارائه کالاهاي وارداتي به بازار را به صورت دقيق مورد بررسي قرار خواهد داد.

بهرام پارسايي با اشاره به بازديد ميداني و جلسه کميته اقتصادي کميسيون اصل 90 با بانک مرکزي، اظهار کرد: کميسيون اصل 90 در يک استعلام از بانک مرکزي ليست ارزهاي تخصيص داده شده را خواستار شده که با همکاري بانک مرکزي مبلغ تخصيصي داده شده همراه با ليست کامل دريافت کنندگان ارز تا پايان مرداد ماه در اختيار کميسيون اصل 90 قرار گرفته و اين کميسيون مصمم به پيگيري اين موضوع است که اولا آيا ارز تخصيص داده شده در مسير پيشبيني هزينه شده يا خير؟ که در اين زمينه از گمرک استعلام و بازديد خواهيم کرد و نکته ديگر اين است که آيا کالاي وارد شده با همان مبلغ ارز تخصيصي به بازار عرضه شده يا با قيمت ارز آزاد فروخته شده است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده از 23 فروردين تا 29 مرداد معادل 280 ميليون و 272 هزار دلار براي واردات موبايل به شرکت هاي مشخص اختصاص يافته است. عمده ارز تخصيصي در بخش موبايل، هم ارز 4200 توماني و بخشي هم ارز نيمايي بوده است. در چنين شرايطي قيمت موبايل نبايد با نوسانات ارز در بازار آزاد نوسان پيدا کند مگر اينکه تخلفي در اين زمينه صورت گرفته باشد.
پارسايي با بيان اينکه مشخصات تمامي افراد و شرکتهاي دريافت کننده ارز در اختيار کميسيون قرار گرفته تصريح کرد: ما اين موضوع را از طريق گمرک، ديوان محاسبات، سازمان تعزيرات، وزارت اطلاعات و دستگاههاي نظارتي رسيدگي ميکنيم و انتظار داريم نمايندگان اتاقهاي اصناف و بازرگاني هم در اين زمينه با ما همکاري کنند که اين کالاها چطور به بازار عرضه شدهاند. اگر ارز تخصيصي آنها وارد بازار سياه شده باشد، جرم مشخص است و اگر کالا با قيمتي بالاتر از ارز تخصيصي به بازار عرضه شده باز هم تخلف اتفاق افتاده که کميسيون آن را پيگيري خواهد کرد. سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس ادامه داد: در مورد لاستيک خودرو هم طي چند ماه گذشته يعني از 23 فروردين تا 29 مرداد 117 ميليون و 964 هزار و 600 دلار براي واردات لاستيک اختصاص يافته که بخشي ارز 4200 توماني و بخشي ارز نيمايي است که در اين زمينه هم افزايش چند برابري قيمت لاستيک قابل توجيه نيست و اين موضوع هم با توجه به گلايه بحق کاميونداران در مورد گراني لاستيک به صورت جدي توسط کميسيون پيگيري خواهد شد.
پارسايي با بيان اينکه تا 29 مرداد مجموعا 31 ميليون و 575 هزار دلار ارز به کليه کالاهاي وارداتي اعم از دولتي و نيمايي اختصاص يافته خاطرنشان کرد: اين ميزان ارز که حجم بالايي است، به کالاهايي از دارو و کالاهاي اساسي گرفته تا لوازم آرايشي و ظروف يک بار مصرف اختصاص پيدا کرده و کميسيون مصمم است از اهرمهاي نظارتي براي رصد دقيق اين ميزان تخصيص ارز استفاده کند تا ضمن شناسايي متخلفين احتمالي نسبت به برخورد قانوني با آنها اقدام کند.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور