کد مطلب : 33357 تاریخ مطلب : 1397/07/21 منبع : اتاق اصناف ايران

اصناف بدني بزرگ و سري کوچک دارند

شيريني بنگاه‌داري براي دولتي‌ها موجب بي‌توجهي آن‌ها به بخش خصوصي است

رئيس اتاق اصناف ايران به منظور بررسي مشکلات و موانع توسعه کسب و کار واحدهاي صنفي به استان آذربايجان شرقي رفته است.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اتاق اصناف ايران امروز 18 مهرماه علي فاضلي با حضور در اتاق اصناف تبريز در جلسه اي صميمانه با هيات رئيسه اتاق اصناف تبريز و هيات نمايندگان استان آذربايجان شرقي به گفتگو نشست.
در اين نشست طرفين به بررسي موضوعات مطرح شده پرداخته و تلاش جهت رفع آنها را مورد تأکيد قرار دادند. حبيبالله هاشمي رئيس اتاق اصناف تبريز در ابتداي اين نشست با اشاره به اقدامات انجام شده جهت تجميع اتحاديههاي صنفي در محل اتاق اصناف و توسعه محيطي آن گفت: موفق شدهايم زميني به مساحت 2800 متر مربع را در شهرک صنفي تبريز در نزديکي خاوران، تهيه کنيم.
البته در حال حاضر براي تجهيز و ساخت آن با شهرداري مشکلاتي داريم. در ادامه علي فاضلي، با هماهنگي استانداري قول مساعد مسئولان شهر به منظور ارائه تسهيلات به اتاق اصناف تبريز جهت ساخت اين مجتمع را کسب کرد. در بخش ديگري از اين جلسه هيات رئيسه اتاق اصناف تبريز و نمايندگان استان آذربايجان شرقي در اتاق اصناف ايران، با اشاره به وجود برخي مشکلات و موانع بر سر توسعه کسب و کارهايشان، ضمن ارائه برخي انتقادها، مطالبات خود را در حوزههاي گوناگون مطرح کردند.
رئيس اتاق اصناف ايران هم در اين خصوص افزود: مشکلات مطرح شده ابعاد مختلفي دارد که بايد هر کدام در محل خود مورد مطالعه و بررسي و ارزيابي قرار بگيرد. به عنوان مثال درخصوص افزايش نرخ ماليات اقدامات موثري در اين زمينه به انجام رسيده است. به طوري که موفق شديم سقف افزايش نرخ ماليات اصناف را در 5 درصد تعريف کنيم و اين توافق حاصل شد.
فاضلي در ادامه تصريح کرد: مشکل اصلي اينجاست که اصناف بدني بزرگ و سري کوچک دارد. بايد توجه داشت که تا سال 1393 در هيچيک از برنامههاي توسعهاي کشور اعم از افق چشمانداز 20 ساله، برنامههاي 5 ساله و بودجه سالانه هيچ نقشي براي اصناف در نظر گرفته نميشد. حال آن که اصناف ايران با داشتن 3 ميليون واحد صنفي و اختصاص 17.5 درصد توليد ناخالص ملي يکي از اصليترين ارکان و مبادي اقتصاد ايران محسوب ميشوند. با تمام اين اوصاف و با تلاش مستمر موفق شدهايم اتاق اصناف ايران را به عنوان عضو رسمي ستاد تنظيم بودجه کشور معرفي کنيم. که اين خود دستاوردي بزرگ براي اصناف محسوب ميشود. حالا صداي اصناف به شکلي رساتر به عاليترين سطوح تصميمگيري اقتصادي کشور ميرسد.
وي ضمن تشريح برخي عملکردهاي اتاق اصناف ايران، خاطرنشان کرد: از ديگر اقداماتي که طي اين مدت به انجام رسيده است، مقاومت و جلوگيري از اجراي طرح شاپرک بود. در صورت اجراي طرح شاپرک، هر واحد صنفي به ازاي هر تراکنش بانکي بايد مبلغ يکصد و بيست تومان به حساب واريز ميکرد. ايستادگي در برابر اين خواسته دولت بيگمان يکي از اصليترين دستاوردهاي اتاق اصناف محسوب ميشود. رئيس اتاق اصناف ايران با انتقاد از عملکرد برخي نهادهاي دولتي اظهار کرد: متأسفانه حلاوت و شيريني بنگاهداري براي دولتيها موجب ميشود تا به بخش خصوصي بيتوجهي کنند. اين در حالي است که توسعه اقتصادي تنها در قالب تقويت بخش خصوصي امکانپذير ميشود.
با اين حال نبايد فراموش کرد که عدم ثبات در مديريت کلان دولت و تعويض وزرا و مديران به نفع اقتصاد و تجارت کشور نيست. همچنين رئيس اتاق اصناف ايران در دور تازه سفرهاي استاني خود در تبريز پس از شرکت در جلسات براي رفع مشکلات و موانع واحدهاي صنفي با همراهي اعضاي هيات رئيسه اتاق اصناف استان تبريز به بازار رفت و از از بخش هاي مختلف و واحدهاي صنفي بازديد کرد.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور