کد مطلب : 33368 تاریخ مطلب : 1397/07/22

گزارشي از سرمايه گذاري مبتني بر توانمندي هاي منطقه اي

اطلاعات در راه اندازي کسب و کار

واحدهاي صنعتي و توليدي زيادي وجود دارند که در سطح کشور فعاليت مي کنند. بيشتر اين واحدها براساس نيازمندي هاي استاني و بومي منطقه احداث و راه اندازي شده اند و با توجه به قابليت هاي بومي منطقه خودشان به انواع کارهاي توليدي و خدماتي مي پردازند.
در اين ميان کارخانه هايي هستند که بدون توجه به زيرساخت هاي بومي و منطقه اي و همچنين در نظر نگرفتن امکانات و محدوديت هاي پيش رو اقدام به فعاليت کرده اند که بعضي کارهاي انجام شده از سوي آنها موفقيت آميز نبوده است.
بنابراين از طرف کارشناسان اقتصادي فعاليت ها و سرمايه گذاري هايي توصيه مي شود که مبتني بر توانمندي هاي بومي، داشتن زيرساخت هاي منطقه اي و دسترسي و انتقال راحت به مناطق همجوار باشد. اين رويکرد با بهره وري بيشتر، استفاده از منابع موجود با بهاي کمتر و اشتغال زايي براي همان محدوده همراه است. فرصت امروز» با مهندس جمال رازقي، مديرعامل صنايع غذايي ب. آ گفت وگو کرده است.
رازقي در مورد فعاليت در صنايع غذايي و تأسيس کارخانه موادغذايي مي گويد: عمليات احداث ساختمان شرکت و نخستين مجموعه از گروه توليـدي ب. آ از اوايل سال 1384 با همـكاري جمعي از نخبگان معماري كشور و تيم پنج نفره از مشاوران كشورهاي آلمـــان، كانادا و ايران با بيش از 30سال تجربه در صنايع گوشتي به خصوص غذاهاي آماده مصرف شروع به کار کرد و در اول شهريـور ماه سال 1387 با نصب و راه اندازي ماشين آلات از کشورهاي آلمان، کانادا، هلند و اسپانيا براي نخستين بار در صنعت غذايي کشور، رسما کليد خورد.
طراحي محصـولات با هدف بهبود بافت، طعم، رنگ، عطر و کيفيت مواد غذايي و همچنين ترويج غذاهاي سالم و مغذي سنتي ايران كه متأسفانه درسفره هاي رنگين ايراني كمتر ديده مي شود، مانند كوكوسبزي، كوكوسيب زميني و كتلت در گروه توليدي ب. آ از جمله اهداف تأسيس اين شرکت بود، به نحوي که در ابتداي سال 1388 مراحل فرمولاسيون بيش از 35نوع غذاهاي ايراني و فرنگي زير نظـرکارشناسان معتبر اروپايي و کارشناسان با تجربه ايـراني در صنعت غذا و با همکاري آشپزهاي مشهور سنتي ايـران به پايان رسيد و ضمن انجام عمليات تست بازار، توليد انبوه آنها به تدريج شـروع و به بازار مصرف عرضه شد.

متفاوت از فست فود

رازقي در مورد محصولات توليدي شرکت مي افزايد: كارخانه توليد غذاهاي آماده با برند ب. آ با تلفيق آخرين تکنولوژي روز دنيا در توليد غذاهاي کاملا پخته شده منجمد با آشپزي سنتي و اصيل ايراني به وسيله ماشين آلات بسيار پيشرفته جهان و با همت كارشناسان و مديران معتبر در زميني به مساحت بالغ بر دو هکتار در شهرک صنعتي بزرگ شيراز راه اندازي شد.
در حال حاضر بيش از 60 نوع محصول خوراکي توليد و به بازار مصرف عرضه مي کنيم. رازقي در مورد اين محصولات مي گويد: محصولات توليدي ما نوع جديدي از اقلام خوراکي است که با فست فود فرق دارد و به نوعي به نام غذاهاي دردسترس معروف است. اين خوراکي ها بر مبناي نياز روز بشر طراحي و توليد مي شوند و قدمت زيادي ندارند و 18-17سال است که وارد سبد غذايي مردم جهان شده است. اين غذاها فوق العاده سالم و باکيفيت هستند و براي سيستم گوارشي بدن مشکلي درست نمي کنند.
جذب روغن در اين خوراک هاي در دسترس، فقط 7درصد است، اين مقدار در غذاهاي خانگي به 20درصد و در رستوران ها به بيش از 30درصد مي رسد. غذاهاي توليد شده در دماي 18 تا 20درجه زيرصفر منجمد مي شوند و فقط 5دقيقه لازم است که آماده شوند. ضمن اينکه قيمتش هم بسيار مناسب است.
روش توليد با استفاده از پيشرفته ترين تکنولوژي صنايع غذايي روز جهان انجام مي شود و خط توليد کاملا اتوماتيک و بدون دخالت دست صورت مي گيرد. بسته بندي هم داخل شرکت و با استفاده از بالاترين استانداردهاي ژاپن و آمريکا انجام مي شود و براي اين کار تجهيزات و ادوات لازم را از ژاپن و آلمان وارد کرده ايم.

هزينه هاي سرمايه گذاري

رازقي در مورد ميزان سرمايه گذاري و شروع به کار اين مجموعه غذايي به فرصت امروز» مي گويد: سرمايه مورد نياز و هزينه شده براي راه اندازي خط توليد 30ميليارد تومان بوده و 60ميليارد تومان ديگر هم هزينه برند سازي، شبکه توزيع مويرگي و فعاليت هاي جانبي شده است و جمعا 90ميليارد تومان صرف راه اندازي و بهره برداري اين شرکت شده است.
ظرفيت توليدي اين شرکت 10هزار تن در سال است و پرسنل شاغل آن به احتساب نيروهاي توزيع کننده بالغ بر 870نفر است. اين شرکت صادرات محدودي هم به کشورهاي عراق و امارات داشته که قرار است طي مدت دوسال آينده بيشتر شود.
وي در مورد فعاليت در حوزه صادرات مي افزايد: چون هزينه هاي توليدي در کشور بالا است، قطعا بيشتر کالاهاي توليد داخل براي صادرات صرفه اقتصادي ندارند و سود چنداني براي توليدکننده به همراه ندارند. رازقي در مورد مزيت سرمايه گذاري و دليل سرمايه گذاري اش در استان فارس مي گويد: به غير از علاقه مندي به زادگاه، اين منطقه از امکانات مناسبي برخوردار است که ريسک سرمايه گذاري را کاهش مي دهد. فارس از گذشته يکي از مراکز اصلي توليدات کشاورزي بوده است، بنابراين بسياري از اقلام مورد نياز و مواد اوليه را از داخل استان خريداري مي کنيم.
مديرعامل شرکت ب. آ در مورد ساير مزاياي سرمايه گذاري منطقه اي مي افزايد: مرغوبيت مواد اوليه، کوتاه بودن مسير حمل و نقل، دسترسي به امکانات فرودگاهي و جاده اي، نيروي کار فراوان و در دسترس از مهم ترين مزيت ها و مشوق هاي فعاليت توليدي هستند. همچنين قرارگيري استان فارس در نزديکي استان هايي چون هرمزگان، بوشهر، خوزستان و چهارمحال وبختياري موجب شده تا هم نيروي کار زيادي به اين استان مهاجرت کنند و هم اينکه بازار خوبي در اين استان ها براي توليدات استان فارس ايجاد شود.
وي در پايان و در مورد ارگان ها و سازمان هايي که مجوزهاي لازم را در اين زمينه صادر مي کنند، مي گويد: چون صنايع غذايي با سلامت مردم در ارتباط است، نهادهاي مختلفي بر روند حسن اجراي کار نظارت مي کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، مؤسسه استاندارد و سازمان دامپزشکي از جمله سازمان ها و نهادهايي هستند که مجوزهاي لازم را صادر مي کنند.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور