کد مطلب : 33388 تاریخ مطلب : 1397/07/24 منبع : فرصت امروز

3 شگرد براي آن که شنوندگان سخنرانيتان سراپا گوش شوند

مطمئن شويد که شنوندگانتان تا انتها با دقت به شما گوش ميدهند. عوامل مختلفي مانند انتظار ديدن يک پاورپوينت طوالني باعث ميشود که سخنراني و ارائه با سکوتي ً 40درصد از روز مرگبار همراه شود. حرفهايها تقريبا کاريشان را در جلساتي سپري ميکنند که در بسياري از آنها سخنران متني را به روشي کسالتبار فقط از روي اسلايدها ميخواند. 71درصد افراد معتقدند، جلساتي که در آنها شرکت کردهاند، فقط هدر دادن وقت بوده است. شرکتکنندگان در جلسات آنقدر به اين برنامههاي يکنواخت و کسلکننده عادت کرده ً اند که کامال مجهز در جلسات حاضر ميشوند و اکثر وقت را با گوشي همراه هوشمندشان به پيغام زدن، گشت در شبکههاي مجازي و چک کردن ايميل ميگذرانند. ارائه مطلب چيزي فراتر از به اشتراک گذاشتن دادهها، آمار و حقايق است. ارائه بايد پرحرارت و جذاب باشد و با مخاطبان ارتباط برقرار کند. سخنرانيتان بايد بر مخاطبان اثر بگذارد. يک ارائه جذاب و درگيرکننده به تمرين، ديسيپلين و تکنيکهاي کليدي نياز دارد. اگرچه آماده شدن براي چنين ارائهاي دشوار است، اما زمانيکه شنوندگان گفتههايتان را به خاطر ميسپارند و تحت تأثير اطالعاتتان قرار ميگيرند، به پاداشي ميرسيدکه ارزش اين تالش و کوشش را دارد. در اين بخش سه تکنيک طاليي براي يک ارائه جالب توجه را معرفي ميکنيم.

1ـ شنوندگان را از همان ابتدا مجذوب کنيد

از همان لحظهاي که شروع به صحبت کردن ميکنيد، مشخص ميشود که آيا شنوندگان با شما همراه خواهند بود يا خير. بازه زماني توجه شرکتکنندگان کوتاه است و اگر از همان ابتدا نتوانيد آنها را جذب کنيد، توجهشان به سرعت معطوف موضوع ديگري خواهد شد. شگرد داشتن يک ارائه مسحورکننده در ساختار آن نهفته است و در سه مرحله به شرح زير محقق ميشود: • از بخش مقدمه و اهداف صرفنظر کنيد: تمام شرکتکنندگان دليل برگزاري جلسه را ميدانند. نيازي نيست خودتان را معرفي کنيد يا دليل ارائه اين سخنراني را توضيح دهيد. روز سخنراني اولين روز مدرسه نيست. همه ميدانند که با چه کساني کار ميکنند و چرا در اين جلسه شرکت کردهاند. • سخنراني را با يک داستان شروع کنيد: داستاني کوتاه را در مدت کمتر از يک دقيقه تعريف کنيد. اين داستان بايد ارتباط مستقيمي با موضوع جلسه داشته باشد و يک نقطه شروع، اوج و يک پايان قوي داشته باشد. تعريف کردن داستان روش فوقالعادهاي براي جلب توجه مخاطبان است و کمک ميکند که آنها به روشي شخصي با موضوع ارتباط برقرار کنند. • سر به سر شنوندگان بگذاريد: به گفتن اين که در اين جلسه چه مطالبي را ياد خواهند گرفت، اکتفا نکنيد، به آنها بگوييد که چطور زندگيشان بايد از گوش دادن به اين سخنراني جذاب متحول خواهد شد. به اين ترتيب آنها متوجه ميشوند که بايد منتظر اطالعاتي تأثيرگذار و مهم باشند. اين انتظار باعث ميشود که تا پايان شنوندگان فعالي باشند.

2ـ فقط به اساليدها نگاه نکنيد و حرف بزنيد

اگر متوجه نشويد که چه زماني بايد صحبت کردن را متوقف کنيد، به سرعت توجه شنوندگان را از دست خواهيد داد. ارائهکنندگان موفق از رسانههاي مختلف، مانند اسلايد، مشارکت شنوندگان و وسايل صحنه براي رساندن منظور خود استفاده ميکنند. اگر ميخواهيد از متريال مختلف براي تقويت سخنراني خود استفاده کنيد، بايد روش صحيح کاربرد آنها را ياد بگيريد. • مخاطبين نميتوانند همزمان هم به شما گوش بدهند و هم متن اسلايد را بخوانند: اسلايدها را ساده طراحي کنيد. اساليدها بايد متنهاي کوتاه و آيتميک داشته باشد و تصاويري در آنها به کار برده باشد که روايتگر گزارش باشد، البته قرار نيست رمان بنويسيد. سعي کنيد در يک اسلايد از بيشتر از يک تصوير يا سه بولت پوينت استفاده نکنيد. زمانيکه اسلايد جديدي را ميآوريد، حرف نزنيد و بگذاريد مخاطبان دادهها را بدون مزاحمت بخوانند. اگر وقتي اسلايد جديدي را نمايش ميدهيد، حرف هم بزنيد، مطمئن باشيد که مخاطبان به جاي توجه به شما، به تصوير نگاه خواهند کرد. دانشمندان اثبات کردهاند که مغز توانايي خواندن و گوش دادن همزمان و آگاهانه را ندارد، بنابراين به مخاطبان اجازه دهيد که هر کار را در يک مرحله انجام دهند. به اندازه کافي ساکت بمانيد تا شرکتکنندگان اسلايد را بخوانند و مفهوم آن را متوجه شوند. سپس قبل از آن که شروع به صحبت کنيد، صفحه نمايش را سياه کنيد. به اين ترتيب بدون آن که مجبور باشيد براي به دست آوردن توجه مخاطبان با اسلايد رقابت کنيد، توجه آنها را دوباره به خود جلب ميکنيد. • اجازه ندهيد که وسايل صحنه، ارائه شما را از جلوه بيندازد: حتي اگر ميخواهيد روش استفاده از يک دستگاه، سيستم يا گجت جديد را به مخاطبينتان ياد دهيد، بايد تأثير اين وسايل را بر ارائهتان متعادل کنيد. زمانيکه طرز کار با دستگاه را نشان ميدهيد، ساکت باشيد تا حواس مخاطبان پرت نشود و بتوانند با موضوع ارتباط برقرار کنند و آن چه را که ميبينند پردازش کنند. بدانيد که چه زماني بايد ساکت بمانيد تا جنبه بصري و عملي ارائه تقويت شود. • زمانبندي دقيق داشته باشيد: سؤال و جواب بخش الينفکي از تمام سخنرانيها است و تصميمگيري درباره بهترين زمان اين بخش به عهده خودتان است. از ابتداي سخنراني مشخص کنيد که آيا شنوندگان ميتوانند سؤاالتشان را در طول سخنراني مطرح کنند يا اين که ً در پايان ارائه به سؤاالت جواب ميدهيد. چنانچه صرفا شنوندگان را به پرسيدن سؤاالت باز ترغيب ميکنيد، از آنها بخواهيد که سؤاالتشان را قبل از طرح موضوع جديد مطرح کنند. اگر فردي سؤالي پرسيد، حرفش را قطع نکنيد. بگذاريد شرکتکننده سؤالش را تمام کند و بعد جواب بدهيد. تماس چشمي و گوش دادن فعال را فراموش نکنيد. اين سؤاالت ميتواند ديگران را نيز به مشارکت ترغيب کند.

3ـ يک جمعبندي به يادماندني داشته باشيد

جمعبندي خالصهاي از سخنراني نيست، بلکه براي درک کامل موضوع سخنراني حياتي است. بسياري از سخنرانان اين زمان را به بيان رئوس مطالب اختصاص ميدهند که شنوندگان را ترغيب ميکند تا مطالب گفته شده را از ابتدا بررسي کنند. اگر ميخواهيد شنوندگانتان را از همان ابتدا تا به انتها مجذوب کنيد، بايد يک جمعبندي قوي و هدفدار داشته باشيد. • از جمعبنديتان يک شاهبيت بسازيد: تعريف کردن لطيفهاي که نکته اصلي مطالب را در برندارد، بيفايده خواهد بود. به خاطر ميآوريد که قرار بود در ابتداي سخنراني سر به سر مخاطبان بگذاريد، اين جمعبندي بايد جواب آن مزاح اوليه باشد. پايان سخنراني زمان مناسبي براي به اشتراک گذاشتن دادههاي تأثيرگذاري است که ميتواند براي مخاطبينتان سودمند باشد و آنها را به گفتن »آهان وادار کند. • ارائه را با تعريف يک داستان به پايان ببريد: اگر سخنرانيتان را با يک داستان شروع کردهايد، در تمام کردن آن با داستان ترديد نکنيد. دا ستان پاياني نبايد مشکلي را تعريف کند، بلکه بايد نشان دهد که استفاده از مطالب به اشتراک گذاشته شده چه فايدهاي براي شنوندگان خواهد داشت. چنانچه راه عملي ساختن اين ايدهها را به مخاطبينتان نشان دهيد، آنها تحت تأثير گفتههايتان قرار ميگيرند، براي آموختههايشان ارزش قائل ميشوند و به اين نتيجه ميرسند که وقتشان بيهوده تلف نشده است. شنوندگان آنچه گفتهايد به خاطر ميسپارند، به آن عمل ميکنند و مشتاقانه منتظر ارائه بعدي ميمانند.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور