کد مطلب : 33401 تاریخ مطلب : 1397/07/28 منبع : اتاق اصناف ايران

9ميليون تن کالاي اساسي وارد کشور شد

بر اساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران از تجارت خارجي طي شش‌ماهه اول سال جاري بيش از 9ميليون و 130هزار تن کالاي اساسي وارد کشور شده است که از نظر وزني 56درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است.

کل واردات کشور در 6ماهه اول سال 97، 22 ميليارد و 182 ميليون دلار با وزن 16 ميليون و 220 هزار تن بوده که سهم کالاهاي اساسي 9 ميليون و 130 هزار تن با ارزش 4 ميليارد و 676 ميليون دلار بوده است. بر همين اساس، طي ششماهه اول سال 96 سهم کالاهاي اساسي از نظر وزني 52 درصد از کل واردات بوده است.
بنابراين گزارش اين حجم از کالاهاي اساسي بهارزش 4 ميليارد و 676 ميليون دلار از طريق گمرکات کشور وارد شده است که از نظر ارزش 21 درصد از کل واردات کشور را دارد و اين در حالي است که سهم کالاهاي اساسي وارداتي آن در ششماهه سال گذشته 20 درصد بوده است. ذرت، برنج، دانههاي روغني، دارو، روغنهاي خوراکي، گوشت قرمز، کنجاله سويا، جو، کود، قند و شکر و گندم از جمله کالاهاي اساسي که طي 6 ماه وارد شده است. در شش ماه سال 97، واردات ذرت، دانههاي روغني، گوشت قرمز و جو افزايش داشته است.
براساس اين گزارش، 90 درصد کالاهايي که وارد گمرک ميشوند در کمتر از سه روز ترخيص ميشوند و در اين بين ترخيص کالاهاي اساسي در اولويت قرار دارد. گمرکات مهم کشور براي ترخيص کالاهاي اساسي بهطور شبانهروزي فعاليت ميکنند تا وقفهاي در واردات اين کالاها ايجاد نشود، به همين ترتيب در شش ماه نخست امسال روند واردات به کشور تغييري نکرده است. گمرک در راستاي تأمين کالاهاي اساسي تسهيلاتي را براي ترخيص سريعتر اين کالاها ارايه و با اولويت قرار دادن اين کالاها در گمرکات اجازه حمل يکسره در مبادي ورودي را جهت آسانسازي فرآيند ترخيص اين کالاها فراهم کرده است و در حال حاضر بهکمک سامانه جامع گمرکي کاميونهاي حامل کالاهاي اساسي بدون معطلي به درب خروج گمرکات هدايت ميشوند.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور