کد مطلب : 34474 تاریخ مطلب : 1397/08/12

5 مرحله براي بازاريابي کسب و کار در رسانه هاي اجتماعي

در عصر حاضر هيچ کسب و کاري نيست که از بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي بي نياز باشد. امکان برقراري رابطه متقابل و مستقيم با مخاطبين هدف فرصتي است که نبايد و نمي توانيد آن را از دست بدهيد.

صاحبان بسياري از کسب و کارها پروفايلي را بدون هيچ نظم و ترتيبي سرهم بندي مي کنند و سپس براي معرفي و موفقيت آن وقت نمي گذارند و راهبرد مشخصي ندارند. اگر مي خواهيد حضور موثري در رسانه هاي اجتماعي داشته باشيد، بايد بازاريابي تان را با فکر و تدبير پيش ببريد و حتي براي شروع فرآيند جذب مخاطب هدفمند با استفاده از کمپين هاي تبليغاتي هزينه کنيد.
5 مرحله براي بازاريابي موثر کسب و کار در رسانه هاي اجتماعي
1ـ ايجاد يک پروفايل تاثيرگذار و برجسته
براي برداشتن گام اول لازم است، پروفايلي ايجاد کنيد که برندتان را به روشي حرفه اي و جذاب به مخاطبين معرفي کند. اين کار با ايجاد نام کاربري/ عنوان شروع مي شود. هنگام انتخاب نام به اين نکته توجه کنيد که نام هاي کوتاه تر، بهتر هستند. رمز موفقيت يک نام گذاري تاثيرگذار اين است که نام انتخابي تان با کسب و کارتان سازگاري داشته باشد و در عين حال توجه مخاطبين را نيز جلب کند.
مطلب مرتبط: راهکارهايي براي تحول در کسب و کار (ويدئو)
دقت کنيد که پروفايل تمامي اطلاعات لازم را براي جذب مشتريان، شرکا و کارکنان احتمالي ارائه دهد. خلاصه اي از نوع کسب و کار، اطلاعات تماس، لينک هاي مفيد به صفحات فرود و هر آن چيزي را در پروفايل تان بگنجانيد که فکر مي کنيد، فالوورهاي تان را ترغيب مي کند تا کنش هاي مورد نظرتان، از قبيل تکميل فرم تماس با ما يا درخواست شغل را انجام دهند.
2ـ ايجاد تقويم محتوا
بسيار مهم است که محتوا با آهنگي پايدار از کانال شما به گوش مخاطبين برسد. يک تقويم محتوا ايجاد کنيد و آن را با افزودن محتواهاي مختلفي همچون پروموشن هاي وبينارها/ رخدادهاي شرکت، خبرهاي مهم، پست هاي بلاگ، رويدادهاي صنعتي و رهبري متفکرانه و هر محتواي ديگري که فکر مي کنيد براي مخاطبين تان جالب است، جذاب و هيجان انگيز کنيد.
بسيار مهم است که بتوانيد بهترين آهنگ را براي انتشار پست هاي برندتان پيدا کنيد. اگر بيش از حد پست بگذاريد، ميزان تاثيرگذاري و مورد توجه قرار گرفتن پست ها در بعضي شبکه ها، مانند فيس بوک، کمتر مي شود. حال آن که در شبکه هاي ديگري مانند توييتر با ارسال چندين پست در روز مي توانيد به موفقيت چشمگيري برسيد. روش هاي مختلف را امتحان کنيد تا ببينيد کدام يک بيشتر با اهداف تان سازگاري دارد؛ همچنين تجزيه و تحليل ها را بررسي کنيد تا مطمئن شويد پست ها را در زمان فعال بودن مخاطبين منتشر مي کنيد.
3ـ اجتماعي و فعال باشيد
پس از آن که پروفايلي تاثيرگذار با محتواي جذاب را ايجاد کرديد، وقت آن است که مشارکت فعالي را شروع کنيد. گذشته از هر چيز رسانه هاي اجتماعي صفت اجتماعي را يدک مي کشند، بنابراين اين مرحله نقشي کليدي در راهبرد موفق بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي دارد.
نظرات و ديدگاه ها را در يک بازه زماني قابل قبول بررسي کنيد و در صورت لزوم به آنها پاسخ دهيد. اين پرسش و پاسخ فرصتي ايده آل براي تعامل مستقيم با مخاطبين هدف است، بنابراين آن را از دست ندهيد و مخاطبين تان را نااميد نکنيد. همچنين مي توانيد ليست هايي را شامل نام شرکا، مشتريان، اينفلوئنسرها، آناليزها و گزارش هاي مرتبط تهيه کنيد، به اين ترتيب کافي است که صفحه را بالا و پايين ببريد و حضور اجتماعي خود را با يافتن پست هاي جالب و واکنش نشان دادن به آنها اثبات کنيد.
لحن مناسبي را پيدا کنيد و آن را در به روزرساني پست ها و برقراري ارتباط با مخاطبين حفظ کنيد. ثبات نکته کليدي براي معرفي و حفظ تصويري اصيل از برندتان در نگاه مخاطبين است.
4ـ افزايش مخاطبين با استفاده از کمپين هاي پولي
افزايش تعداد طرفداران در پلتفرم هاي مهم اجتماعي مانند فيس بوک، به روش هاي متداول و رايگان از هر زمان ديگري دشوارتر شده است. اگرچه انتشار منظم مطالب و برقراري ارتباط با مخاطبين روشي ايده آل براي افزايش تدريجي طرفداران است، اما بهتر است با راه اندازي يک کمپين پولي شتاب بيشتري به اين روند بدهيد.
با راه اندازي يک کمپين تبليغاتي موثر مي توانيد تعداد فالوورهاي تان را 10 برابر کنيد. مطمئن باشيد که چنين کمپيني سرمايه گذاري ارزشمندي است که مخاطبين بيشتري را براي تان به ارمغان مي آورد و به اين ترتيب وقت و تلاشي که براي بازاريابي مستمر در شبکه هاي اجتماعي صرف کرده ايد، به بار مي نشيند. صرف مبلغي اندک براي کمپين تبليغاتي جذب مخاطب، نتيجه اي باورنکردني به دست مي دهد.
5ـ فرآيند جذب مخاطب هدفمند را شروع کنيد
حال که پروفايلي تاثيرگذار با يک تقويم محتوايي جذاب ايجاد کرده ايد و تعداد زيادي مخاطب فعال داريد، نوبت به آن مي رسد که از رسانه هاي اجتماعي براي افزايش نرخ بازگشت سرمايه استفاده کنيد. توييتر، فيس بوک و لينکدين کانال هايي عالي براي راه اندازي کمپين هاي جذب مخاطب هدفمند به شمار مي آيند.
مطلب مرتبط: نقش شبکه هاي اجتماعي در کسب و کار
با بهره گيري از ابزار مديريت تبليغات هر يک از اين پلتفرم ها مي توانيد کمپين هايي هدفمند را براي جذب خريداران خاص مدنظر خود ايجاد کنيد. تمام آن چيزي که براي اين منظور به آن نياز داريد، تصويرپردازي متقاعدکننده و تبليغي جذاب حاوي اطلاعات مفيد است. همچنين بهتر است کدهاي UTM را به لينک هاي تان اضافه کنيد تا بتوانيد مکالمات را در گوگل آناليتيکس يا هر نرم افزار ديگري رديابي کنيد. به علاوه حتي مي توانيد از ابزارهاي رديابي گفت وگوي موجود در پلتفرم هاي اجتماعي نيز استفاده کنيد.
تبليغات در رسانه هاي اجتماعي راهبردي مقرون به صرفه براي افزايش مخاطبين هدف است، نکته مهم اينجا است که بايد به طور همزمان حساب هاي کاربري خود را به روز کنيد تا برندتان به عنوان برندي اصيل و فعال شناخته شود.

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور