کد مطلب : 34476 تاریخ مطلب : 1397/08/12

نکاتي کاربردي که باعث بهبود تمرکز مي‌شود

هميشه حفظ تمرکز روي موضوعات کار ساده‌اي نيست؛ اما راه‌هايي وجود دارند که به ما در افزايش تمرکز کمک مي‌کنند.

آيا تا به حال از انجام همزمان چند وظيفه کلافه شدهايد؟ احتمالا با اينکه از تمام ابزارهاي موجود براي افزايش تمرکز، استفاده کردهايد اما آنها بهجاي کمک، باعث اختلال در آن شدهاند.

دادههاي زيادي اثبات ميکند، چندوظيفهگي تاثير بسزايي بر بهرهوري دارد. مطالعات نشان ميدهد، انسانها، فقط گمان ميکنند که استعداد انجام چند کار همزمان را دارند؛ اما در حقيقت آنها فقط وظيفه خود را تغيير ميدهند. در حقيقت بهجاي اين که چندکار همزمان را بهطور موثر انجام دهند در ازاي هدر دادن تمرکز خود کار بعدي را جايگزين کار قبلي ميکنند.

اگر هنوز هم تمرکز روي چند وظيفه را مفيدتر از انجام يک کار ميدانيد، تست زير را که توسط يانا وينستن طراحي شده است انجام دهيد:

حروف الفبا و اعداد 1 تا 32 را در نظر بگيريد.

1.ابتدا حروف الفبا را به ترتيب بازگو کنيد و پس از آن از عدد 1 تا 32 را بشمريد.

2.حال سعي کنيد آنها را پشت سرهم (1،الف، 2 ، ب، 3 و ...) بازگو کنيد.

مورد دوم همان جايگزين کردن وظايف است که در موردش صحبت کرديم و به مراتب زمان بيشتري براي انجام آن مورد نياز است. اگر در انجام همين تست ساده ذهن ما دچار مشکل ميشود، زماني که وظايف پيچيدهتر شده و اين فرايند نيز هرروز تکرار شود، چقدر از زمان و تمرکز ما هدر ميرود. هر کارآفرين موفق که کسبوکاري سودده را راه اندازي کرده، تمرکز خود را بر يک موضوع معطوف کرده است و به خوبي ميداند که جاگزين کردن وظايف تمرکز را کاهش ميدهد. در ادامه 4 نکتهاي که باعث افزايش تمرکز ميشود، آورده شدهاست.

محيط اطراف خود را خلوت کنيد

تلفن همراه خود را خاموش کنيد. هنگامي که در محل کار به صفحه مانيتور خيره شديد و در حال انجام وظايف خود هستيد مغز در اين حالت به دنبال موارد جديدي ميگردد تا توجهش را جلب کند. در اين شرايط تلفن همراه تنها وسيلهاي است که باعث حواسپرتي ميشود. البته فقط بهدليل صداي زنگ آن نيست، بلکه دليل ديگر، تمايل ما به چک کردن شبکههاي اجتماعي است.

ابزارهاي زيادي وجود دارد که به جلوگيري از حواسپرتي کمک ميکنند. از طرف ديگر نيز ابزارهايي هستند که مانع تمرکز هستند. فيسبوک يکي از رسانههايي است که موجب ميشود شما زمان و تمرکز زيادي را از دست بدهيد. براي جلوگيري از اين موضوع ميتوانيد از افزونهNews Feed Eradicatorگوگل کروم استفاده کنيد. اين افزونه پيام هاي فيسبوک را حذف کرده و بهجاي آن نقل قولهاي الهام بخشي را براي شما به نمايش ميگذارد.

StayFocusdيکي ديگر از افزونههايي است که با مسدود کردن سايت ها باعث حفظ تمرکز شما ميشود. با اين افزونه، زمان سپري شده در برخي سايتها را محدود کنيد. اگر در طول روز 30 دقيقه را صرف فيسبوک ميکنيد در اين افزونه وارد کنيد.زماني که 30 دقيقه طي شد، اين برنامه صفحهي فيسبوک شما را مسدود ميکند.

Freedomنيز از جمله برنامههاي مسدودکننده وبسايتها است. هيچ کدام از اين ابزار ها جايگزين انضباط شخصي نيستند؛ اما به شما کمک ميکنند که در مسير درست حرکت کرده و در ضمن، عادت هاي مخرب خود را اصلاح کنيد.

مطالعه کنيد

باراک اوباما، رييس جمهور پيشين ايالات متحده حداقل 1 ساعت در روز را به مطالعه اختصاص ميداد. وارن بافت به دانش آموزان توصيه ميکرد که روزانه 500 صفحه مطالعه داشته باشند. او اين کار را سرمايه گذاري با سود مرکب نامگذاري کرده است. وي بيان ميکند که تمرکز بر مطالعه در حدود 30 دقيقه به طرز شگفت آوري نه تنها باعث بهبود تمرکز ميشود بلکه ساير مهارتهاي ذهني را نيز بهبود ميبخشد. البته مطالعه مفيد با کتاب خواندن متفاوت است. ابزارهايي مثل تبلت و کيندل ممکن است باعث راحتي در خواندن شوند اما احتمال حواسپرتي را افزايش ميدهند. اين ابزارها در حقيقت کيفيت مطالعه را از خواندن عميق» به روزنامه خواني» کاهش ميدهند.

ورزش کنيد

همهي ما اين جمله را شنيدهايم که عقل سالم در بدن سالم است. شايد کليشهاي به نظر برسد اما حقيقت دارد. ورزش و تمرينات فيزيکي علاوهبر تاثيري که روي سلامت بدن دارند، باعث سلامت و بهبود عملکرد ذهن نيز ميشوند. وندي سوزوکي استاد علوم اعصاب دانشگاه نيويورک و نويسنده کتاب ذهن سالم، در برنامه تد بيان کرد که تمرين باعث بهبود تمرکز در بلند مدت ميشود و اثر کوتاهمدت آن نيز حداقل 2 ساعت توجه شما بر موضوعات را افزايش ميدهد.

تمرينات ذهني را جدي بگيريد

مديتيشن، ذهنآگاهاي يا تمرينهاي معنوي نيز از جمله راههاي مفيد براي کاهش استرس و افزايش توجه بر موضوعات است. شرکتهايي مثل گوگل، نايکي و اپل نيز به کارمندان خود توصيه کردهاند که اين تمرينات را انجام دهند. گزارشي که بر اساس 4 هزار مطالعه در نشريه مجله مديريت منتشر شدهاست، نشان ميدهد که مديتيشن و ديگر تمرينات معنوي در بهبود تمرکز، احساسات، شناخت از خويش تاثير زيادي دارند.

حفظ تمرکز براي راه اندازي کسب و کار در دنياي امروز کار سادهاي نيست اما با رعايت نکاتي که ذکر شد ميتوان بهصورت تدريجي تسلط خود را افزايش داد.

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور