کد مطلب : 36648 تاریخ مطلب : 1397/09/12

واردات تخم مرغ راهکار مناسبي براي تنظيم بازار نيست

با توجه به نوسان نرخ تخم مرغ در هفته‌هاي اخير، دولت اقدام به واردات کرده است، درحاليکه اين امر راه حل مناسبي براي تنظيم بازار نيست.

به گزارش خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزيگروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته هاي اخيرقيمت تخم مرغدر بازار با نوساناتي روبرو شد و هر يک از مسئولان دلايلي را براي اين گراني ها مطرح کردند.
ناگفته نماند که مسئولان دولتي برايتنظيم بازار تخم مرغو جلوگيري از نوسان قيمت ها اقدام به واردات کردند که اين امر واکنش بسياري از مرغداران را به همراه داشته است چرا که در توليد داخل کمبودي وجود ندارد.
بسياري از مسئولان بر اين باروند کهافزايش قيمت تخم مرغدر بازار تنها ناشي از مشکلات حمل و نقل و دريافت مبلغ اضافه پشت بارنامه است که با اين وجود دولت براي تنظيم بازار راه مناسبي را در پيش نگرفته است چرا که ادامه اين روند به ضرر توليد داخل تمام مي شود.
با توجه به آنکه سودجويي دلالان و واسطه گران در افزايش قيمت بي تاثير نيست،دبيرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار معتقد است تا زمانيکه قيمت بر روي تخم مرغ درج نشود، نمي توان کنترل و نظارت مناسبي بر بازار داشت و تنهاواردات تخم مرغجز تحميل بار مالي بر دولت نتيجه ديگري در بر ندارد.
حال به سراغ مسئولان ذي ربط مي رويم تا از آخرين وضعيت توليد و قيمت تخم مرغ و تاثير واردات بر بازار داخل با خبر شويم:
ناصر نبي پور رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزي، درباره آخرين تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسطنرخ هر کيلو تخم مرغدرب مرغداري 8 هزار و 200 تا 8 هزار و 300 تومان است.
وي افزود: با توجه به افزايش هزينه حمل و نقل، قيمت هر کيلو تخم مرغ 100 تا 150 تومان نسبت به هفته هاي اخير افزايش يافته است.
نبي پور درباره آيندهبازار تخم مرغگفت: با جايگزيني گله هاي جوان در واحدهاي مرغداري انتظار مي رود که وضعيت بازار بهبود يابد.

اين مقام مسئول ادامه داد: علي رغم فراوانينهاده هاي داميدر بنادر شمال و جنوب، اما دريافت کرايه پشت بارنامه از مرغداران قيمت تمام شده توليد را به شدت تحت تاثير خود قرار داده است.
به گفته وي با توجه به آنکه هر مرغ براي توليد يک کيلو تخم مرغ حداقل 2600 گرم دان مصرف مي کند، از اين رو دريافت مبلغ پشت بارنامه موجب شده تا هزينه توليد حداقل 600 تا 700 تومان افزايش يابد.

وي در پاسخ به اين سوال که آيافروش هر عدد تخم مرغبا نرخ 800 تا 850 تومان در خرده فروشي ها منطقي است، بيان کرد: با توجه به آنکه قيمت تمامي اقلام لحظه اي در حال افزايش است، از اين رو فروش هر عدد تخم مرغ به نرخ 800 تومان در مغازه ها جاي تعجب ندارد.

مديرعامل اتحاديه مرغ تخم گذار ادامه داد: اتحاديه،هر شانه تخم مرغداخليرا با نرخ 16 هزار تومان و دانه اي 500تومان در ميادين توزيع مي کند.

نبي پور با اشاره به اينکه کمبودي درعرضه تخم مرغداخل وجود ندارد، بيان کرد: اگرچه دولت براي کنترل بازار اقدام به واردات و توزيع تخم مرغ هاي وارداتي در ميادين کرده است، اما مرغداران همچنان به روند توليد ادامه مي دهند چرا که واردات دليلي نمي شود که مرغداران از توليد امتناع کنند.

وي در پايان با اشاره به اينکه 18 تا 20 ميليون مرغ پير در واحدهاي مرغداري وجود دارد، تصريح کرد: مرغ پير با اولين استرس حداقل 40 درصد و مرغ جوان 10 درصد توليدش کاهش مي يابد که در ماه هاي اخير، استرس دان منجر به کاهش عرضه و نوسان قيمت تخم مرغ در بازار شده است.

افزايش قيمت تخم مرغ ارتباطي به التهاب بازار ندارد/ مشکلي در توليد تخم مرغ نداريم

فرزاد طلاکش دبير کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزي، درباره علل گراني تخم مرغ در بازار اظهار کرد: مشکلات حمل و نقل و دريافت مبلغ جداگانه پشت بارنامهنوسان قيمت تخم مرغنسبت به هفته هاي اخير در بازار را به همراه داشته است.
وي با اشاره به اينکهافزايش قيمت تخم مرغارتباطي به التهاب بازار و تقاضاي بي رويه ندارد، افزود: افزايش قيمت تخم مرغ در روزهاي اخير ناشي از هزينه هاي حمل و نقل داخلي و برون شهري است.

طلاکش با اشاره به اينکه درتوليد تخم مرغمشکلي نداريم، بيان کرد: با توجه به آنکه توليد تخم مرغ متناسب با نياز داخل است، از اين رو نيازي به واردات نداريم.

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور