کد مطلب : 36650 تاریخ مطلب : 1397/09/12

حال بازار خوب است؟

فصل اقتصاد - باوجود ثبات نسبي قيمتها سطح معاملات در چند روز گذشته کاهش پيداکرده است.
محمد کشتي آراي قيمت جهاني طلا امروز تغييري نکرده است بااينحال قيمت سکه در بازار داخلي ايران نزديک به 140 هزار تومان بيشتر شده است. علت رشد قيمت سکه هم در افزايش قيمت ارز است. ديروز دلار در بازار آزاد 11 هزار و 300 تومان قيمت خورده بود و امروز نرخ دلار به بيش از 11 هزار و 700 تومان رسيده است يعني حدوداً 400 تومان گرانتر شده است. همين مسئله افزايش قيمت سکه و طلا را هم در پي داشته است.
درمجموع ميتوان روال بازار را عادي توصيف کرد. اکنون دادوستدها در جريان است و بهطور نسبي شاهد ثبات قيمتها در چند روز گذشته در بازار بودهايم. البته نميتوان گفت که بازار دچار نوسانات معمول نشده است که آنهم بيشتر ناشي از افزايش قيمت ارز در داخل است تا تأثير عوامل خارجي.
باوجود ثبات نسبي قيمتها سطح معاملات در چند روز گذشته کاهش پيداکرده است. مواقعي که قيمتها روند نزولي را در پيش ميگيرد، بهطور طبيعي تمايل به خريدوفروش کاهش پيدا ميکند. دليل عمده عدم تمايل طلافروشها و صرافها به معامله را بايد در همين مسئله جستوجو کرد. زماني که بازار دچار نوسان ميشوند، غيرحرفهاي ها هم بااحتياط بيشتري عمل ميکنند. آنها صبر ميکنند تا ثبات به بازار بازگردد و پسازآن خريدوفروش کنند. کاهش پياپي قيمت ارز در هفتههاي اخير که کاهش قيمت طلا و سکه را هم در پي داشت، از دلايل عمده فروکش کردن تمايل به معامله است.
قيمتها اکنون به سطح معقول رسيده است اما پايدار نميماند. در دو روز گذشته ثبات قيمتها را پيشبيني کرديم که محقق شد اما پيشبيني آينده همواره تحت تأثير کنش و واکنشهاي سياسي و اقتصادي است که ميتواند بلافاصله همه بازار را تحت تأثير قرار دهد. البته بدون در نظر گرفتن اين عامل ميتوان گفت که کاهش قيمتها متوقف ميشود و ثبات فعلي که در بازار بهطور حدودي حاصلشده، همراه با نوسانات معمول اما اندک ادامه پيدا ميکند.

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور