کد مطلب : 36696 تاریخ مطلب : 1397/09/20

چرا کالاها با کاهش نرخ دلار ارزان نشدند؟

باوجود کاهشي شدن نرخ ارز قيمت بسياري از کااها همچنان بااست و متناسب با کاهش نرخ ارز پايين نيافته است که به اعتقاد يک کارشناس اقتصادي، علت اين مساله وجود انتظارات تورمي در اقتصاد است. به گزارش ايسنا، افزايش قيمت بسياري از محصوات وارداتي و توليدي در ماه هاي گذشته با بهانه افزايش قيمت ارز صورت گرفته است، در حالي که با کاهشي شدن نرخ ارز اين قيمتها به تناسب نرخ ارز پايين نيامده است؛ امري که يک کارشناس اقتصادي براي توجيه آن عاوه بر چسبندگي قيمتها، به اثرگذاري شرايط رواني در ايجاد تورم اشاره مي کند. محمد شريفي اقبال در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به تاثير شرايط رواني در ايجاد تورم اظهار کرد: زماني که يک اتفاق بد اقتصادي از قبل بيان مي شود باعث ايجاد تورم مي شود و زماني هم که آن پديده اتفاق ميافتد تورم ديگري ايجاد ميشود.
براي مثال زماني که خبر گراني بنزين از قبل منتشر م يشود اثرات تورمي دارد و زماني هم که واقعا گران مي شود اثر تورمي آن مضاعف ميشود. اين کارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينکه برخي اظهارنظرهاي غيرکارشناسانه مسئوان ميتواند باعث به وجود آمدن تحرکاتي در بازارهاي اقتصادي شود بر ضرورت اظهارنظرهاي حساب شده تاکيد کرد و گفت: هر جمله اي که در اين شرايط از سوي مسئوان گفته ميشود بايد داراي يک تفکر اقتصادي باشد. او با بيان اينکه پديده هاي مختلف اقتصادي هر کدام به تنهايي مي تواند روي بقيه اثر بگذارند، ادامه داد: زماني که خودرو گران ميشود ديگر اجزاي اقتصاد هم تحت تاثير اين گراني قرار ميگيرند و سعي ميکنند خود را با اين افزايش قيمت تطبيق دهند. به همين نحو زماني که بنزين هم گران شود باز هم ديگر اجزاي اقتصاد دچار يک شوک تورمي ميشوند.
شريفي اقبال با اشاره به گراني ارز به عنوان يک متغير که روي ساير عوامل و حوزه هاي اقتصادي اثرگذار است به چسبندگي قيمتها هم اشاره کرد و گفت: شرکت هاي خودروسازي يک زماني به بهانه افزايش نرخ ارز قيمت محصوات خود را بالا ميبرند اما زماني که نرخ ارز کاهشي مي شود ديگر سود باا زير دندان شان مزه ميکند و قيمتها را پايين نميآورند و همين مساله باعث مي شود تورم پايدار باشد. به گزارش ايسنا، نرخ تورم در 21 ماهه منتهي به آبان ماه سال جاري نسبت به 21 ماه منتهي به آبانماه سال گذشته معادل 4.81درصد اعام شده که بيشترين نرخ تورم به تفکيک دهک هاي هزين هاي در آبان ماه امسال مربوط به ده ک دهم معادل 8.12درصد و کمترين آن مربوط به دهک اول معادل 51درصد بوده است
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور