کد مطلب : 36794 تاریخ مطلب : 1397/10/09 منبع : فرصت امروز

شوراي رقابت دستورالعمل تعيين قيمت خودروهاي انحصاري را ارائه کرد

شوراي رقابت با ارسال نامه اي به رئيس جمهور، دستورالعمل تنظيم قيمت خودروهاي انحصاري را ارسال کرد تا رئيس جمهور در مورد آن تصميم گيري کند. به گزارش پايگاه خبريعصر خودرو»، شوراي رقابت با ارسال نامه اي به شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، دستورالعمل تنظيم قيمت خودروهاي انحصاري را ارسال کرد تا شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در مورد آن تصميم گيري کند.
شوراي رقابت، دستورالعمل 97/09/27 مورخ 359براساس مصوبه شماره تنظيم قيمت خودروهايي که بازار انحصاري دارند، بايد جهت تأييد به رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي هماهنگي اقتصادي ارسال گردد. متن کامل اين نامه به شرح زير است: جناب آقاي دکتر حسن روحاني رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران و رئيس شوراي عالي هماهنگي اقتصادي درخصوص نحوه عمل شوراي رقابت در چارچوب ابلاغيه شوراي قانون اجراي 58 ماده 5عالي هماهنگي اقتصادي و وفق اختيارات بند قانون اساسي مبني بر تعيين مصاديق و 44 سياست هاي کلي اصل تصويب دستورالعمل تنظيم قيمت، مقدار و شرايط دسترسي به بازار کالاها و خدمات انحصاري در هر مورد با رعايت مقررات مربوط» و جنابعالي 97/05/29 مورخ 70118رعايت بند سوم ابلاغيه شماره که حکم مي کند هرگونه تصميم گيري در مورد نرخ و ضوابط قيمت گذاري و تعيين سهميه مقداري کالا و خدمات که به موجب قوانين و مقررات مختلف در اختيار دستگاه ها و شوراهاي مختلف قرار گرفته است، منوط به تاييد ستاد تنظيم بازار است»، به پيوست دستورالعمل تعيين قيمت خودرو جهت آن دسته از خودروهايي که به تشخيص شوراي رقابت از مصاديق کالاهاي انحصاري هستند جهت دستور ابلاغ و اقدام مقتضي تقديم مي گردد.
مطابق اين دستورالعمل قانوني و با توجه به تلاطمات اقتصاد کشور بعد از آخرين ابلاغيه شوراي رقابت در ابتداي تيرماه سال جاري، از جمله بروز تحريم هاي جديد و نوسانات شديد نرخ ارز، ضروري است ميزان افزايش مجاز در قيمت خودروهاي مشمول به عنوان سقف قيمت، با لحاظ تورم ، که از 1397 ماهه سال 9 بخشي (نهاده اي) خودروهاي مشمول در سوي بانک مرکزي ارائه خواهد شد و ارزيابي کيفيت و اعمال بهره وري در 9 ماهه سال جاري محاسبه و اعمال گردد. (روشي که در اين دستورالعمل مورد استفاده قرار گرفته است سقف قيمتي (price-cap ) مي باشد، لذا قيمت هايي که از فرمول به دست مي آيد حداکثر بوده و خودروساز مي تواند به کمتر از آن قيمت نيز عرضه کند).
شايان ذکر است، از آنجا که دستورالعمل شورا در راستاي تنظيم بازار اين محصولات علاوه بر تعيين قيمت براي ممانعت از شرايط مسلط انحصارگر، بر جلوگيري از شکل گيري حاشيه بازار نيز نظر دارد ًلذا رعايت شروط پنجگانه ابلاغي شورا براي تنظيم بازار خودرو قطعا بيش از تعيين قيمت اهميت داشته و مورد تاکيد است.
در خاتمه فهرست خودروهاي مشمول دستورالعمل به تفکيک سه شرکت عمده خودروساز، تقديم مي گردد. با اين توضيح که با عنايت به شرايط جديد بازار، از جمله ممنوعيت واردات هر نوع خودرو، احتمال تغيير در فهرست خودروهاي انحصاري مشمول ماده قانوني جهت دستورات لازم تقديم خواهد شد.ًمذکور وجود دارد که متعاقبا در ضمن کارشناسان مرکز ملي رقابت آمادگي همکاري با ستاد تنظيم بازار جهت هماهنگي در اجراي دستورالعمل تقديمي را دارند.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور