کد مطلب : 36797 تاریخ مطلب : 1397/10/10 منبع : فرصت امروز

شاخص هاي کليدي خريد خودرو در وضعيت فعلي بازار

در بازار فعلي خودرو، در شرايطي که با افزايش تقاضا روبه رو هستيم، برخي از شرکت هاي خودرويي با عدم عرضه مناسب و حتي ارائه شرايط فروش مبهم حلقه انتخاب را براي مشتريان تنگ تر کرده اند. در اين وضعيت بهترين انتخاب چيست؟ مشتريان براي يک خريد خوب به چه نکاتي بايد دقت کنند؟
به گزارش اقتصادآنلاين، بنا داريم تا مهمترين شاخص هاي انتخاب يک خودرو در شرايط فعلي را بررسي کنيم. بدون شک تنها قيمت و يا ظاهر يک خودرو، تمام عوامل براي عقد قرارداد نيست. در ادامه شاخص هاي يک انتخاب خوب را بررسي مي کنيم.
سابقه شفاف و خوب در انجام تعهدات قبلي: آنچه يک خريد را به معناي واقعي تکميل مي کند، انجام به تعهداتي است که در متن يک قرارداد به مشتريان وعده داده مي شود. با کمي جست وجو مي توان وضعيت هر يک از عرضه کنندگان خودرو در انجام اين تعهدات را بررسي و با هم مقايسه کنيد.
شرايط قيمتي شفاف و به دور از ابهام: آنچه اين روزها به عنوان دستاويز برخي شرکت هاي خودرويي با قيل و قال رسانه اي به اذهان خريداران واقعي تزريق مي شود عدم امکان محاسبه و تعيين قيمت شفاف خودرو است. دليلي نخ نما که شرايطي را ايجاد کرده تا شرکت ها با افزايش قيمت به صورت مرحله اي وانمود به کنترل بازار کنند و در عين حال شرايط پيش فروش با قيمت غيرقطعي را به عنوان تنها انتخاب مشتري عنوان کنند تا ضمن بهره مندي از سرمايه جذب شده از سوي مشتري، با سوء استفاده از جو رواني ايجادشده، قيمت هاي خود را در جو مقبولي افزايش دهند. در همين شرايط شرکت هايي هرچند به صورت محدود شرايط قيمتي خود را به صورت مشخص و قيمت روز اعلام کرده اند. ه از شرايط مبهم فرداست.ِ
امروز و جنگ اول بِانتخاب شرايط مشخص تحويل به روز: شايد در ايران به جز خريد از دلالان و بازار آزاد، نبايد انتظار روزه 15 تحويل خودرو در همان لحظه عقد قرارداد را داشت، اما تحويل هاي روزه، زمان تحويل معقول و حتي گاها به روز در ايران تلقي مي شود. اما 30و ماهه پا 15 باز هم در همين وضعيت برخي از شرکت ها حتي با وعده تحويل در ميدان گذاشته مشتريان را به خريد دعوت مي کنند. چرا مشتري بايد با وجود ماه ديگر 15 روزه وعده تحويل يک خودرو در 30 خودرو تحويل مثلا را باور کند، شايد در آن زمان باز هم بهانه هاي مشابهي همچون عدم همکاري شرکت هاي خارجي در تامين ديگر قطعات، مشتريان را با تاخير در تحويل روبه رو کند. اتفاقي که در اين روزها شاهد آن هستيم.
قدرت در تامين قطعات يدکي: خريد خودرو امري است که تبعات انتخاب تا سال ها گريبان گير مالک آن است، اگر مثبت باشد که هيچ اما اگر اين انتخاب حساب شده نباشد نتيجه اي جز چند برابر شدن مشکلات ندارد. يکي از شاخص هاي مهم قدرت، مسئوليت پذيري و تعهد در تامين قطعات يدکي محصول عرضه شده است. به اين نکته نيز توجه ويژه داشته باشيد. سابقه حضور خودروساز در ايران: سال گذشته برندهاي جديد بسياري پا به بازار خودرويي ايران گذاشتند، اما تنها چند ماه کافي بود تا با اولين ِ نشان هاي سياسي، ميدان را با تعهدات بي پاسخ رها کنند. از سابقه خط و فعاليت و ثبات شرکت هاي توليدکننده و عرضه کننده مطمئن شويد. کيفيت، زيبايي و ايمني: شايد در زمان مراجعه به نمايشگاه اولين شاخصه انتخاب يک خودرو، زيبايي آن باشد، اما عوامل ذکرشده در بالا نيز از جمله مواردي است که تاثير خود را در درازمدت نشان خواهد داد. توجه داشته باشيد موضوع کيفيت و ايمني را در مقايسه با رقباي هم تراز و هزينه تمام شده در نظر بگيريد. بدون شک قيمت ها افزايش يافته است اما در همين شرايط نيز مي توان با مقايسه بدون اغماض به جواب صحيح رسيد.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور