کد مطلب : 6116 تاریخ مطلب : 1395/07/01

آذربايجان يازدهمين شريک تجاري ايران شد

رايزن بازرگاني صنعتي و معدني ايران در جمهوري آذربايجان با اشاره به صعود يک پله‌اي حجم تجارت ايران و آذربايجان در يک ماهه اخير گفت: آذربايجان در پنج ماهه نخست سال‌جاري يازدهمين شريک تجاري ايران شد.

محمد ابراهيم نقيزاده با بيان اين مطلب در باکو گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ايران 282 ميليون دلار صادرات به اين کشور داشته است که از نظر ارزشي نسبت به مدت مشابه پارسال، 154درصد و از نظر نظر وزني نيز 189 درصد افزايش داشته است.
وي با بيان اينکه در اين مدت 737 هزار تن کالا به جمهوري آذربايجان صادر شده است، گفت: برگزاري نمايشگاه در باکو اقدام بسيار سنجيده و مناسبي بود چرا که هم اکنون آذربايجان اصلاحات اقتصادي و توجه به تجارت و سرمايهگذاري را در برنامههاي اقتصادي خود گنجانده است. به همين دليل ايران ميتواند از اين فرصت به نفع توسعه صادرات در اين کشور استفاده کند.
وي با بيان اينکه هماکنون 3 خط تعرفهاي 5، 10 و 15 درصدي در گمرکات آذربايجان وجود دارد، خاطرنشان کرد: به دنبال بازنگري در برنامههاي اقتصادي آذربايجان خطوط تعرفهاي اين کشور به 2 خط تعرفهاي کاهش خواهد يافت.
نقيزاده اضافه کرد: کاهش نظام تعرفهاي به منظور تشويق توليد و صنايع داخلي اين کشور است ضمن اينکه ايران منتظر است تا بعد از اصلاحات اقتصادي و تدوين قانون جديد تجارت در اين کشور مذاکره بر سر امضاي تجارت ترجيحي بين دو کشور را به انجام رساند.
وي خاطرنشان کرد: کاهش قيمت نفت و ارزش پول ملي آذربايجان در سال 2016 باعث شده که بسياري از کالاهاي ايراني با برندهاي خارجي و حتي برندهاي اروپايي قابل رقابت باشد و به علت قيمت رقابتي بتواند توجه مصرف کنندگان آذري را به خود جلب کند.
وي با اشاره به نمايشگاه تخصصي ايران پروژه يادآور شد: هماکنون ما دومين تجربه برگزاري نمايشگاه در آذربايجان را داريم و با توجه به حضور شرکتهاي مختلفي از نفت و گاز، شرکتهاي خودروسازي، ساخت اتوبوس، صنايع وابسته مانند تايرسازي و همچنين شرکتهاي فعال در زمينه آبوفاضلاب ميتوانيم سهم خودمان را از بازار کشور آذربايجان افزايش دهيم.
نقيزاده همچنين اضافه کرد: آذربايجان تقويم نمايشگاهي مرتبي دارد اما مقياس نمايشگاههاي آذربايجان قابل مقايسه با نمايشگاههاي کشورمان نيست.
وي همچنين اظهار داشت: به علت بهبود روابط سياسي ايران و آذربايجان بايد روابط تجاري و اقتصادي دو کشور نيز گسترش يابد به همين دليل از ابتداي سالجاري تاکنون 5 همايش اقتصادي بين فعالان اقتصادي دو کشور برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.
رايزن بازرگاني کشورمان در باکو در عين حال اظهار داشت: بازار آذربايجان يک بازار 10 ميليون نفري است اما موقعيت استراتژيک دارد و دروازه ورود ايران به روسيه محسوب ميشود.
وي ادامه داد: از موقعيت استراتژيک آذربايجان ميتوان به عنوان پايگاه صادراتي ايران استفاده و به کشورهاي همجوار محصولات کشورمان را صادر کرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت، دومين نمايشگاه تخصصي ايران پروژه در باکو با مجوز سازمان توسعه تجارت و به همت شرکت پارس پگاه تجارت هم اکنون در باکو اکسپو سنتر آذربايجان در حال برگزاري است.
در اين نمايشگاه که تا 31 شهريور داير است، 54 شرکت ايراني آخرين محصولات و دستاوردهاي خود را در زمينه هاي مختلف به معرض نمايش گذاشته اند.

منبع:ايلنا

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور