5 کسب و کار با رشد سريع از رازهاي موفقيت شان مي گويند
در دنياي امروز کسب وکارهاي مختلفي مشغول به فعاليت هستند. از برندهاي بزرگ فعال در زمينه توسعه سلامت در سطح جهاني گرفته تا موسسه هاي فعال در زمينه توليد بطري هاي پلاستيکي سازگار با محيط زيست، همگي در بازار پر پيچ و خم کسب وکار در حال تکاپو هستند، اما به راستي چگونه اغلب اين برندها به حيات خود ادامه مي دهند؟ رمز موفقيت بسياري از آنها الگوبرداري از شيوه فعاليت بهينه کسب وکارهاي کوچک است.
در حالي که داستان بسياري از برندهاي داراي سرعت رشد بالا جذاب و شنيدني است، نکته مهم امکان تقليد و الهام از آنها توسط شماست. در حقيقت هر کارآفرين تازه کاري امکان الگوبرداري از موفقيت اين کسب وکارها را دارد.
در اين مقاله من به بررسي 5 مورد از برندهاي موفق با سريع ترين نرخ رشد در ميان کسب وکارها پرداخته ام.
مزرعه هاي Cowboy Criket
هنگامي که کيتي رولين به شوهرش جيمز در مورد علاقه خود به پرورش جيرجيرک گفت، ابتدا جيمز اين حرف را جدي قلمداد نکرد. با اين حال پس از گذشت زماني اندک جيمز نيز سهمي بزرگ در تحقق ايده همسرش ايفا کرد. به اين ترتيب برند Cowboy Criket اکنون يکي از مراکز اصلي پرورش جيرجيرک در آمريکاست.
شايد براي بسياري از شما پرورش جيرجيرک کسب وکار عجيبي باشد. در آمريکاي شمالي از جيرجيرک ها به دليل پروتئين بالا براي موارد درماني و در برخي موارد خوراکي استفاده مي کنند. البته هدف اصلي کيتي و جيمز از توسعه اين کسب و کار پيگيري اهداف درماني بوده است. به اين ترتيب پرورش جيرجيرک هزينه هاي بسيار کمي دارد. در حقيقت جيرجيرک ها در مقايسه با هرگونه دام گوشتي 2060 واحد آب کمتر و 14 واحد غذاي کمتر مصرف مي کنند. همچنين خوراک اين موجودات با هزينه بسيار اندک براي کشاورزها فرستاده مي شود.
مطلب مرتبط: توسعه و مميزي برند
رولين کسب وکار خود را در نوامبر 2016 راه اندازي کرد. آنها نخستين فروش شان را در ماه ژانويه 2017 تجربه کردند. در آن زمان هدف اصلي برندشان دستيابي به 1500 کشاورز مشتري بود. با اين حال پس از گذشت نزديک به دو سال سطح توسعه برند آنها خيره کننده بوده است. کيتي در اين مورد اظهار نظر جالبي دارد: وقتي کسب وکاري پايه گذاري مي شود، کنترل درخواست ها بسيار دشوار است. در مورد کسب وکار ما به دليل نوآوري ميزان استقبال کشاورزان آمريکاي شمالي بسيار زياد بود. در سال نخست به قدري سفارش دريافت کرديم که مجبور به تعليق فروش اينترنتي و آنلاين شديم. در حقيقت رمز موفقيت در دنياي کسب وکار مدرن ايجاد شبکه هاي درهم تنيده مشتريان است.»
ريک سندرز يکي از افراد کليدي در برند Cowboy Criket است. وي به عنوان مشاور و کارشناس توسعه کسب وکار اين برند کيتي و جيمز را به توسعه سريع کسب وکارشان و فراموشي جنبه هاي منفي فعاليت پرورش جيرجيرک تشويق کرد. به گفته جيمز سهم اصلي و اساسي را در توسعه سريع کسب وکارشان ريک سندز ايفا کرده است. به گفته کيتي در اين مورد توجه کنيد: ريک يک کارآفرين و کارشناس فوق العاده است. ما هميشه به توصيه هاي وي اعتماد داريم. در هر صورت وقتي فردي با تلاش زياد پيشنهادي را به شما ارائه مي کند، رد آن بسيار دشوار خواهد بود.»
Pip & Grow: جعبه اي براي کودکان ما
وقتي دختر من نوزادي چند ماهه بود، من مکاني کوچک براي خواب وي با کارتن هاي انباري خانه درست کردم. در آن زمان من از بغل کردن دخترم ترس داشتم. در حقيقت هميشه نگران سر خوردن وي از دستم بودم. با طراحي کارتني براي خواب وي کار جابه جايي اش نيز راحت تر شد. اگر من اکنون صاحب فرزندي تازه مي شدم، يکي از مشتريان اصلي برند Pip & Grow بودم. اين برند دقيقا ايده من را عملي کرده است. آنها جعبه هاي زيبا و کم حجمي را براي جابه جايي کودکان به والدين پيشنهاد مي کنند. مزيت اصلي اين جعبه ها فراهم سازي فرصتي عالي براي جابه جايي امن کودکان است. به اين ترتيب چه در خانه و چه در حين جابه جايي کودک ما هميشه جايي امن خواهد داشت.
ايده برند Pip & Grow در جشن فارغ التحصيلي سه دوست صميمي در سال 2015 پايه ريزي شد. امبر کروکر، کيت کامپتن بار و لورن هاگي طراح هاي اصلي اين ايده محسوب مي شوند. کروکر کارشناس امنيت و سلامت نوزادان است. وقتي صحبت از ايده اي براي محافظت بيشتر از نوزادها شد، وي با ارائه آمارهاي دقيق در مورد ميزان مرگ نوزادها به دليل نبود ابزارهاي مراقبتي انگيزه اعضاي تيم را بالا برد. در حقيقت ايده اصلي برند Pip & Grow از نمونه هاي مشابه در آمريکا اقتباس شده است.
از وقتي اين سه دوست با يکديگر تصميم به توليد جعبه هاي مخصوص نوزادها گرفتند، به دنبال تمام کارهاي حقوقي و ثبت حق توليد انحصاري آن در اروپا رفتند. به اين ترتيب در اکتبر 2016 برند آنها نخستين سري از محصولاتش را روانه بازارهاي اروپايي کرد.
کروکر در بيان شيوه فعاليت برندشان اينگونه اظهار نظر کرده است: ما خيلي طبيعي و بومي کارمان را شروع کرديم. براي شروع ما پاسخگويي به پرسش هاي کارشناس ها را مفيد مي دانستيم. منظور من اهالي رسانه است. آنها با پرسش هاي گوناگون در مورد ماهيت محصول مان توجه بسياري از مشتريان را به ما جلب کردند. همچنين تازگي ايده ما در اروپا، مقايسه با آمريکا، مزيت هاي زيادي به همراه داشت. ما در سال دوم فعاليت مان بسيار هيجان زده هستيم. در ابتداي کار همه ما پيش بيني شکست کسب وکارمان پس از تنها سه سال را داشتيم. با اين حال پس از فقط دو سال برندمان به سوددهي عظيمي رسيده است.»
به گفته کامپتون بار، جان استورات به عنوان فردي تحصيلکرده و کارشناس امور توسعه برند Pip & Grow نقش مهمي در موفقيت آنها داشته است: جان از همان روزهاي نخست ما را در مسير درست هدايت کرد. در حقيقت بدون او ما حتي به سراغ پيگيري حقوقي انحصار توليد ايده مان در اروپا نيز نمي رفتيم.» کامپتون بار ارزش اصلي برند Pip & Grow را اينگونه توصيف مي کند: جان هميشه ما را به شناخت مشتري سوق مي داد. بر اين اساس فرآيند ارتباط برند ما با مشتري پس از فروش محصول تمام نمي شود، بلکه آغازي بر تعامل هاي بعدي خواهد بود.»
Blue Ridge Bucha: کومبوچا براي همه
برند Blue Ridge Bucha فعاليت خود را در سال 2010 و با فروش نوشيدني هاي کومبوچا در گوشه خيابان ها شروع کرد. از آن زمان تا به حال اين برند توسعه زيادي داشته است. در حقيقت آنها اکنون دفتر مرکزي و فروشگاه هاي متعددي را راه اندازي کرده اند. اين برند توسط ايتان و کيت زاکرمن تاسيس شده است. آنها از همان ابتداي کار خود بر روي کيفيت بالاي محصولات شان تاکيد داشته اند. به همين خاطر محصولات آنها در مقياس اندک توليد مي شود. در هر صورت توليد نوشيدني کومبوچا با مواد اوليه کاملا ارگانيک و آب چشمه هاي کوهستاني کار راحتي نيست.
زاکرمن هاي داستان ما به هنگام شروع کسب وکار خود بسيار خوش شانس بودند. در حقيقت آنها هيچ رقيبي در عرصه خود نداشتند. البته مردم اروپا نيز اطلاع چنداني از نوشيدني به نام کومبوچا نداشتند. کيت وضعيت برندش را اينگونه بيان مي کند: ما هر سال رشد بسيار بالايي را تجربه مي کرديم (در سال اول آنها 1100درصد رشد داشتند). با اين حال ما به دنبال موقعيت بهتر و داراي ثبات بوديم.» برند Blue Ridge Bucha با تمرکز بر روي توليد محصولات با کيفيت نرخ رشد سالانه خود را روي 40 تا 50درصد قرار داده است. به اين ترتيب آنها فرصت کافي براي افزايش ميزان توليد محصول شان در کنار حفظ کيفيت عالي آن را خواهند داشت.
زوج زاکرمن به سرعت فکر بازيافت بطري هاي شيشه اي خود را اجرايي کرد. به اين ترتيب مشتريان با تحويل بطري هاي محصول در خريد جديدشان از تخفيف ويژه بهره مند مي شدند. به گفته ايتان اين ايده بسيار مقرون به صرفه تر است: در حقيقت براي مشتريان و ما هزينه هاي جاري کاهش چشمگيري خواهد يافت.»
مطلب مرتبط: راهکارهاي توسعه برند در فضاي مجازي
به گفته ايتان، وقتي برند تازه تاسيسي را در مسير توسعه سريع قرار مي دهيم، استفاده از تجربيات ديگران اهميت خاصي دارد: در اين راستا استيو کوپر به عنوان دوست و البته کارشناسي خبره ما را از تجربيات ديگر کارآفرين هاي بزرگ مطلع ساخت.»
شاريتا هامفري: سخنران و مربي بزرگ
هيچ چيز به اندازه مشاهده لامپي تازه روشن شده در سر مراجعه کنندگان براي شاريتا هامفري خوشايندتر نيست. وقتي آنها به توانايي هاي خود، برتري هاي شان نسبت به ديگران و امکان کسب موفقيت در زندگي آگاه مي شوند، روز کاري شاريتا موفقيت آميز خواهد بود. به عنوان يک فارغ التحصيل رشته مشاوره، شاريتا زندگي حرفه اي خود را وقف ارائه توصيه هاي راهبردي به گروه هاي مختلف کارآفرينان کرده است. بي شک مشاورهاي زيادي در سراسر دنياي در حال فعاليت هستند. با اين حال چرا شاريتا اينقدر شهرت دارد؟ بهترين راه براي تبيين اين نکته توجه به پاسخ خود شاريتاست: من برخلاف بسياري از مشاورين اهداف اصلي خود را بلندمدت طراحي کرده ام. به اين ترتيب نگاه من به مراجعه کنندگان فقط مشتري هاي موقتي نيست. در عوض من به آنها به چشم کارآفرين هايي نگاه مي کنم که در صورت تاثيرگذاري من بر روي آينده حرفه اي شان به عنوان سفيرم فعاليت خواهند کرد.» اظهارنظر شاريتا را شايد با يک توضيح مختصر بهتر متوجه شويم. براساس آنچه وي مي گويد، موفقيت مراجعه کنندگان وي در زندگي حرفه اي يا شخصي شان به طور خودکار باعث جلب نظر شمار بيشتري از افراد به مشاوره هاي وي خواهد شد.
شاريتا در زمينه موفقيت خود از راج ماشرو والا نيز نام مي برد: راج مشاور من در زمينه توسعه کسب وکارم است. وي با اطلاع وسيعي که از دنياي مشاوره دارد، از همان ابتدا به کمک من آمد. بدون وي توسعه کسب وکار من غيرممکن بود.»
تامپسون تي
يکي از توصيه هاي قديمي در عرصه کسب وکار به شرح زير است: مشکل را پيدا و آن را حل کن.» کارآفرينان داستان ما به نام هاي رندي چوي و بيلي تامپسون اين توصيه قديمي را به طور کامل وارد مرحله جديدي کرده اند. برند آنها تحت عنوان تامپسون تي سالانه 10 ميليون دلار فروش دارد. با اين حساب مشکلي که آنها پيدا کرده اند، چيست؟ عرق بيش از اندازه بدن. راهکارشان کدام است؟ تکنولوژي مدرني براي خشک نگه داشتن بدن ما در برابر عرق بيش از حد.
تامپسون تي زيرپيراهني هاي ويژه اي براي مردان و زنان توليد کرده که از عرق بيش از اندازه بدن جلوگيري مي کند. نکته جالب اينکه هر دو موسس اين برند از شرايط پزشکي خاصي تحت عنوان هيپرهيدروسيس (عرق بيش از اندازه بدن) رنج مي برند. به همين خاطر ايده اصلي برندشان در حقيقت راهکار درماني براي افرادي مثل خودشان است.
برخلاف بسياري از کسب وکارهاي اين مقاله، موفقيت رندي و بيلي يک شبه به دست نيامد. در عوض آنها در طول 10سال پژوهش موفق به راه اندازي کسب وکارشان شدند. با اين حال پس از معرفي محصول شان به سرعت پله هاي ترقي را در عرصه کسب وکار طي کردند.
همکاري با کارشناس هاي خبره حوزه کسب وکار، به طور ويژه جان پيترو و لري تاکر، توصيه هاي مهمي را براي رندي و بيلي به ارمغان آورد. توصيه اصلي مورد توجه آنها تمرکز بر روي فروش اينترنتي محصولات در عصر ديجيتال بود. بر اين اساس استراتژي برند تامپسون تي از همان روزهاي نخست بر روي فروش مستقيم و تعامل بدون واسطه با مشتريان بود. به همين دليل اکنون محصولات تامپسون تي به صورت کاملا ساده و سريع در سايت شان به فروش مي رسد. در اينجا نيز خاص بودگي محصول به کمک اين برند آمده است.
مطلب مرتبط: برند و برند سازي / مدل هاي مختلف برند
مربي و کارشناس خود را پيدا کنيد
در هر کسب وکاري استفاده از توصيه هاي يک کارشناس خبره ضروري است. در حقيقت به عنوان يک کارآفرين تازه کار اطلاع از تجربيات ديگران بسيار مهم است. اين امر فقط در صورت همکاري با يک کارشناس و مربي خبره ممکن خواهد شد. بنابراين توصيه من به شما اقدام براي همکاري با يک مربي و کارشناس آگاه به امور کسب وکارتان پيش از شروع به فعاليت برندتان است.
م