کد مطلب : 15779 تاریخ مطلب : 1396/04/31 منبع : خبرگزاري تسنيم

چشم طمع فست فودهاي اروپايي به بازار 7 ميليارد دلاري ايران

درحالي که شرکت هاي صنعتي اروپا همچنان از فعاليت در ايران خودداري مي کنند چند شرکت عرضه مواد غذايي تصميم گرفته ريسک حضور در بازار ايران را پذيرفته و بازار 7 ميليارد دلاري اي را که ايرانيان هر سال صرف رستوران رفتن مي کنند تصاحب کنند.

به گزارش تسنيم به نقل از ديلي ميل، ايراني ها سال هاست که براي خوردن غذا به فست فودهاي ايراني مثل مش دونالدز» و پيتزا هت» که تقليدي از شرکت هاي زنجيره اي بزرگ غربي هستند مي روند. اما اکنون که با لغو تحريم ها، شرکت هاي غذايي واقعي غربي از راه رسيده اند، کار کردن در ايران چندان آسان نيست.
به رغم لغو تحريم ها، تشريفات دست و پاگير اداري و چالش هاي پيش روي اين کشور براي جذب سرمايه گذاران خارجي همچنان از موانع عمده پيش روي اقتصاد ايران به شمار مي رود.
اما چند شرکت زنجيره اي عرضه مواد غذايي غربي تصميم گرفته اند ريسک حضور در بازار ايران را بپذيرند تا بلکه بتوانند بخشي از بازار 7 ميليارد دلاري اي را که ايرانيان هر سال صرف رستوران رفتن مي کنند از آن خود کنند. موسسه مشورتي ايليا در ايران حتي پيش بيني کرده که اين رقم در طي دهه آينده دو برابر شود.
تله پيتزاي اسپانيا ماه جاري ميلادي از طريق کنسرسيومي ايراني اولين شعبه خود را در تهران افتتاح کرد. اين کنسرسيوم قصد دارد 100 ميليون يورو براي گسترش شعب تله پيتزا در سراسر ايران سرمايه گذاري کند.
اما يکي از اولين اروپايي هايي که واقعا خود را درگير بازار ايران کرده، آمائوري دي لا سره، کارآفرين 41 ساله فرانسوي است که حق امتياز باز کردن سوشي شاپ در ايران را گرفته است. او در سال 2013 اولين بار به ايران رفت و در همين سفر بود که عاشق اين کشور شود. اولين شعبه اين رستوران زنجيره اي گرانقيمت فرانسوي هفته گذشته در يکي از محلات شمال شهر تهران افتتاح شد.
دي لا سره به خبرگزاري فرانسه گفت: دولت ايران اراده اي قوي براي جذب سرمايه و دانش فني خارجي دارد، اما در سطح کارهاي روزانه اداري، اوضاع جهنم است... تا زحمتي نکشي چيزي به دست نمي آوري... همه چيز زمان مي برد، همه چيز پيچيده است. کنار امدن با آداب و رسوم ايران خيلي دشوار است.»
وي افزود: اما وضعيت به سرعت در اينجا در حال تغيير است. من عاشق اين کشور هستم و از اينکه از نزديک شاهد اين انقلاب و دگرگوني هستم هيجان زده ام.»
اين رستوران از حدود 150 عرضه کننده عمدتا ايراني استفاده مي کند و مجبور است هر سه هفته يکبار ماهي تازه را از کشور نروژ وارد کند.
دولت ايران مي گويد، تلاش مي کند بروکراسي اداري را کاهش ده، اما رتبه ايران امسال در رتبه بندي شاخص فضاي کسب و کار بانک جهاني 3 رتبه تنزل داشته است.
با اين حالي همچنان يکي از بزرگترين دردسرها در اروپا اين است که بانک ها به دليل ترس از تحريم هاي دولت آمريکا تمايلي به همکاري با ايران ندارند.
دي لا سره گفت: اين ديوانه کننده است. ما به وزارت اقتصاد فرانسه رفتيم و آنها فهرستي از همه بانک هايي را که آماده همکاري با ايران هستند را به ما دادند. اما زماني که با آنها تماس گرفتيم، همگي گفتند نه.»
اين سرمايه گذار اروپايي به تدريج متوجه شد که تنها يک بانک خصوصي کوچک که هيچ ارتباطي با نظام مالي آمريکا ندارد حاضر به انجام تراکنش ها با ايران است.
وي افزود: همان موقع بود که آقاي ترامپ از راه رسيد...ما مي خواستيم چند برند را همزمان در ايران فعال کنيم، اما زماني که ترامپ از راه رسيد ما اندکي پايمان را از روي پدال گاز برداشتيم.»
اسفنديار باتمانقليج، موسس مجمع ايران و اروپا در اين باره گفت: توسعه بخش فست فود موجب ايجاد فرصت هاي شغلي مي شود، چيزي که ايران خيلي به آن نياز دارد.»

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور