کد مطلب : 17934 تاریخ مطلب : 1396/05/29

6 مانع برسر راه کسب و کارهاي نوپاي ايراني

امير خوراکيان: برخي اباغيه ها به کسب و کارهاي اينترنتي، سليقه اي و فاقد پشتوانه قانوني است

معاون مرکز ملي فضاي مجازي گفت: تفکيک مسووليت صاحب سرويس و کاربر در مقررات پيام رسان ها تصويب شد و در صورت وقوع جرم ازطريق کاربر يک پيام رسان، از همان ابتدا مدير سرويس مجرم شناخته نمي شود که به تعطيلي کسب و کار منجر شود. - امير خوراکيان، معاون محتواي مرکز ملي فضاي مجازي درباره مشکل کسب وکارهاي کاربرمحور که در صورت بروز تخلف ازطريق کاربر صاحب کسب وکار متخلف شناخته شده و کسب وکار تعطيل مي شود، گفت: تاش براي حل اين مشکل تا حدود زيادي پيشرفت داشته و در برخي مصاديق به نتايج نهايي رسيده است؛ براي مثال در مصوبه اخير شوراي عالي فضاي مجازي درباره پيام رسان ها در پيوست مربوط به قوه قضائيه تفاوت مسووليت سرويس دهنده و کاربر در تخلف ديده شده است. وي ادامه داد: در اين پيوست ديده شده که در وقوع هر تخلف در نخستين اقدام سرويس دهنده به عنوان متخلف ديده نشود؛ اما بايد براي شناسايي و برخورد با شخص متخلف همکاري کند. معاون محتواي مرکز ملي فضاي مجازي گفت: اين موضوع به نحو خوبي در حال پيشرفت است و اين بحث ها با نهادهاي قضايي مطرح شده است. آمادگي هايي در حال ايجاد است که در چنين مواردي در مرحله اول فورا سرويس دهنده تعطيل نشود. خوراکيان ادامه داد: اين موضوع داراي چندين بعد است که بايد همه اجزاي اين پازل موازي پيش بروند که يکي از اجزا نظام هويت است تا اقدام هر شخص در فضاي مجازي روشن باشد.
ارايه دهندگان محتوا به پيوست فرهنگي توجه کنند معاون مرکز ملي فضاي مجازي گفت: در حال حاضر ايران در دوره گذار از مشاغل سنتي به نوين است و از اين رو مقوله مهم آموزش، فرهنگ سازي براي مديريت نيازمند 4 چالش ها، آسيب ها، آينده نگري و رشد و توسعه کشور هستيم. خوراکيان گفت: به همه ارايه دهندگان سرويس محتوايي در کشور توصيه مي کنم و از آنها مي خواهم به پيوست فرهنگي و آموزش توجه کنند. وي افزود: در حوزه پيوست فرهنگي دو سند قانوني وجود دارد که يکي پيوست فرهنگي اپراتورها و ديگري نظام پيوست نگاري است و در نظام پيوست نگاري ديده شده که هر فرآيندي از جمله سرويس هاي بزرگ نيازمند پيوست فرهنگي است و در اين نظام چارچوب پيوست ديده شده است.
مشکل ديگر ارتباط موازي دستگاه هاي مختلف با کسب وکارهاي نوپاست که از اين رو صاحبان اين کسب وکارها خواهان ايجاد پنجره واحدي براي ابلاغ ضوابط و مقررات هستند تا اباغ قوانين به صورت هماهنگ تر انجام شود.
صدور مجوز براي کسب و کارهاي مجازي، سليقه اي است معاون مرکز ملي فضاي مجازي با بيان مديريت چالش ها و آسيب ها، گفت: در دوره گذار از مشاغل سنتي به نوين، برخي مشاغل سنتي تحت تأثير قرار مي گيرند که در اين رابطه همکاري دستگاه ها بسيار مهم است که بعضا ديده شده دستگاه ها ضوابطي را اباغ مي کنند که فعاان فضاي مجازي بايد از دستگاه ها مجوزهاي جداگانه و متعدد بگيرند. خوراکيان افزود: بايد در حوزه صدور مجوز از اعمال نظر سليقه اي پرهيز شود. وي با بيان لزوم حمايت از سرويس هاي بومي گفت: در حالي که داعيه حمايت از سرويس هاي بومي را داريم اما در عمل آن قدر محدوديت ايجاد مي کنيم که هيچ سرويسي نمي تواند رقابت کند که در اين زمينه کمک دستگاه ها، سرويس دهنده ها و بخش خصوصي موردنياز است. معاون مرکز ملي فضاي مجازي ادامه داد: مرکز ملي فضاي مجازي مي تواند در به حداقل رساندن چالش ها و آسيب ها نقش مهمي داشته باشد تا با حداقل آسيب و ضرر اقتصادي از دوره گذار از سرويس هاي سنتي به نوين عبور کنيم. خوراکيان با بيان مقوله آينده نگري در مقررات گذاري براي کسب وکارهاي نوپا گفت: مسير رشد فناوري اطاعات در ايران مسير همه دنياست و بايد با نگاه فرصت محور حداکثر تاش را در استفاده از اين فرصت در تمامي حوزه ها از جمله اقتصاد، اشتغال، فرهنگ و آموزش به کار بنديم.
96 عنوان مانع سر راه کسب وکارهاي نوپاست معاون مرکز ملي فضاي مجازي گفت: بايد موانع کسب و کار شناسايي شود که در معاونت محتواي مرکز ملي فضاي عنوان مشکل و موانع کسب وکارهاي مجازي تاکنون 96 محور اولويت دار شناسايي شده که در جلسه نوپا در 15 اخير کميسيون محتوا ارايه و اصاحاتي روي آن انجام شد. خوراکيان گفت: در نهايت با مشورت بخش خصوصي 96 عنوان مشکل همراه با ارايه راهکار نهايي مي شود. هزار شغل ايراني در فضاي مجازي وي با بيان فعاليت 588هزار شغل برسد بايد به 872 گفت: اين تعداد در سال 99 که البته معتقديم ظرفيت موجود در کشور بسيار بيشتر از رقم پيش بيني شده است. معاون مرکز ملي فضاي مجازي درباره مهم ترين مشکات کسب وکارهاي محتوايي گفت: يکي از مشکات عمده آگاهي نداشتن کاربران به دليل جديد بودن فضاست که مشکاتي را در مراجع قضايي و انتظامي ايجاد مي کند و با آموزش و فرهنگ سازي اين مشکات کاهش پيدا خواهد کرد. خوراکيان افزود: مشکل ديگر ارتباط موازي دستگاه هاي مختلف با کسب وکارهاي نوپاست که از اين رو صاحبان اين کسب وکارها خواهان ايجاد پنجره واحدي براي اباغ ضوابط و مقررات هستند تا اباغ قوانين به صورت هماهنگ تر انجام شود. وي ادامه داد: اعمال سايق از ديگر مشکات فعاان اين بخش است. اين فعاان در برخي موارد اباغيه هايي دريافت مي کنند که نمي دانند قانوني است يا خير و در برخي از اين اباغيه ها نشانه رفتارهاي سليقه اي و نبود پشتوانه قانوني ديده مي شود. معاون مرکز ملي فضاي مجازي آگاهي متوليان را از ديگر مشکات بيان کرد و گفت: در اين رابطه جلساتي را با نهادها تشکيل داده ايم که آشنايي بيشتري براي متوليان امر درباره فعاان اين حوزه و ويژگي هاي محيط فعاليت آنها ايجاد شود. خوراکيان همچنين درباره اينکه قرار بود مقررات ساماندهي کسب وکارها در فضاي مجازي و راه حل تداخل کسب وکار سنتي و نوين تهيه شود، گفت: سند جامعي براي ايجاد مشاغل در فضاي مجازي در حال آماده سازي است که در اين سند به ماحظات مشاغل سنتي نيز توجه ازم خواهد شد. وي همچنين افزود: مرکز ملي فضاي مجازي تصميم قطعي دارد که قبل از فراگير شدن اينترنت چيزها درباره آن تصميم گيري کنند.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور