کد مطلب : 17936 تاریخ مطلب : 1396/05/29

"کوکا" همه جا يک طعم دارد

توضيح معاون وزير صنعت درباره نوشيدني‌هاي خارجي در بازار

يدالله صادقي در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: ما به هيچ عنوان مجوز ورود نوشابه و نوشيدنيهاي خارجي را صادر نميکنيم، چراکه با توجه به ظرفيت و تنوع توليد داخل، اصلا نياز به نوشابه خارجي نداريم.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اين که نوشابههاي "کوکاي امارات" با قيمتهاي 7000 توماني چگونه در بازار گسترش يافته است؟ توضيح داد: نوشابه "کوکا" در داخل کشور توليد ميشود و از نظر طعم و کيفيت چيزي کم ندارد. حال آنکه به هر حال شرکتهايي که تحت نظر يک برند بين المللي به توليد ميپردازند بايد فعاليت خود را تحت ليسانس آن کشور ادامه دهند. برهمين اساس "کوکا" در تمام دنيا از نظر طعم و کيفيت شرايط يکساني را دارد و "کوکا" در ايران با عربستان و اروپا فرقي ندارد، چراکه در همه جاي دنيا از فرمولي يکسان براي توليد آن استفاده مي شود.
معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساير نوشيدنيهايي که از کشورهاي مختلف وارد شده و بدون مهر استاندارد و با قيمتهاي بالا به فروش ميرسند نيز توضيح داد: همان طور که اشاره شد مجوزي براي واردات اين کالاها ندادهايم و از نظر بهداشتي نيز وزارت بهداشت نظارت روي اين بخش بازار را دارد و ميتوان از سازمان غذا و دارو در اين خصوص اطلاعات بيشتري کسب کرد. همچنين ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قطعا در اين زمينه نظارت دارد.
صادقي در پايان با تاکيد مجدد بر اينکه ظرفيت توليد کارخانههاي فعال در زمينه نوشيدني و نوشابه و تنوع آنها به حدي است که پاسخگوي نيازهاي کشور است، اظهار کرد: برهمين اساس در اين حوزه نيازي به واردات نمونههاي خارجي وجود ندارد.
پيش از اين معاون اداره کل نظارت بر فرآورده هاي غذايي سازمان غذا دارو هم در پاسخ به اخباري مبني بر واردات نوعي آبميوه عربي به ايران، تاکيد کرده بود که چندين سال است براي هيچ نوشيدنياي از کشورهاي عربي بويژه عربستان سعودي و امارات مجوز واردات صادر نشده است.حتي دو فراورده نوشيدني هم که از ساليان بسيار قبل مجوز داشتهاند، ديگر موفق به اخذ مجوز جديد از اين اداره کل نشده اند.
به گزارش ايسنا، طبق آمارهاي منتشر شده در سال گذشته 18 هزار تن آبميوه نيز وارد کشور شده است که ارزش واردات اين بخش به 29 ميليون دلار ميرسد.
تايلند، برزيل، اسپانيا، بلژيک و ايرلند عمده کشورهايي هستند که در حوزه آبميوه و کنسانتره محصولات خود را به ايران صادر کردهاند.
44 درصد بازار آبميوه هاي وارداتي در اختيار کشورهاي مختلف بوده و پس از آن کشور تايلند با در اختيار داشتن 26 درصد صادرات اين بخش در جايگاه اول جدول قرار گرفته و برزيل و اسپانيا به ترتيب با 14 و 10 درصد از صادرات آبميوه به ايران در رتبههاي بعدي جدول قرار گرفته اند.
اين واردات در شرايطي صورت گرفته که ايران در سال 1395 ايران بالغ بر 60 هزار و 500 تن آبميوه و کنسانتره صادر کرده است.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور