کد مطلب : 17977 تاریخ مطلب : 1396/06/06 منبع : فرصت امروز

مديريت کسب و کار

19 نکته آموزشي از ميلياردرهاي جوان

امروزه تصور فردي که قادر باشد قبل از 30 سالگي به ثروتي ميلياردي دست پيدا کند، کمي عجيب به نظر مي رسد. با اين حال لازم است با اين واقعيت که امري شدني و ممکن است مواجه شويد. با اين حال در اين رابطه نحوه عمل افراد بسيار مهم است. بدون ترديد افراد زيادي هستند که هدف خود را دست يافتن به ثروت ميلياردي مي دانند با اين حال در اين امر ناموفق هستند، علت اصلي آن نيز عدم برنامه ريزي و انتخاب مسير درست است. در ادامه10 نکته طلايي ديگر را براي شما آورده ايم.

1- بدانيد که چه محصولي عالي خواهد بود.

در بازارهاي رقابتي مهم ترين اصل کيفيت برتر است و به همين خاطر لازم است محصولات خود را با استانداردي بالا وارد بازار کنيد. با اين حال در بسياري از موارد مشاهده شده که کيفيت نيز ضامن موفقيت در فروش نشده است. علت اين امر به اين خاطر است که اقدامات پيش از توليد به خوبي صورت نگرفته است. منظور از اين بخش اين است که بايد قبل از اقدام به توليد نسبت به محصولي که قرار است توليد کنيد، به يک جمع بندي مناسب دست پيدا کرده باشيد.
براي مثال بايد بدانيد که محصول شما قرار است چه نيازي را برطرف کند و ميزان آن تا چه حد خواهد بود. همچنين لازم است محصولات مشابه ساير شرکت ها نيز مورد بررسي قرار گيرد تا بتوانيد کاري نوين انجام دهيد. در اين رابطه توجه به اين نکته ضروري است که جامعه هدف نيز معياري تأثير گذار خواهد بود.
براي مثال در صورتي که شرکت شما در کشورهاي ديگر نيز نمايندگي دارد، لازم است فرهنگ و نياز مردم آن منطقه يا کشور به درستي شناسايي شده و در صورت نياز تغييراتي در محصول اعمال کنيد.
به طور کلي افراد از خريد خود توقعاتي نظير امنيت، سلامت، قيمت مناسب، زيبايي و. . . را دارند که لازم است همواره به عنوان اصلي کلي مورد توجه قرار گيرد.

2- قبل از اقدام به درستي فکر کنيد.

اقدامات سريع نتايج سريع را نيز به همراه خواهد داشت که به علت آنکه افراد تحت اين شرايط نمي توانند به خوبي در رابطه با موضوع پيش روي خود تفکر داشته باشند، با نتايج منفي مواجه خواهند شد. تحت اين شرايط لازم است قبل از آنکه کاري انجام دهيد، به درستي راجع به آن و پيامدهايي که به همراه خواهد داشت فکر کنيد. در اين بخش منظور از فکر کردن عقب نشيني و متوقف کردن روند رو به جلو نيست بلکه بايد بدانيد در فضاي حال حاضر کسب وکار به قدري رقابتي و پرجنب و جوش شده است که حتي يک تصميم عجولانه و اشتباه مي تواند جايگاه شما را به شخص ديگري واگذار کند.
اگرچه اختصاص دادن زماني براي فکر کردن نيز ممکن است شما را از دور رقابت دور نگه دارد، با اين حال هدف اين است که در درازمدت در کورس رقابت بمانيد و نبايد دلخوش به نتايج لحظه اي و گذرا بود. اين امر اگرچه براي افراد جوان دشوار است، با اين حال در راستاي تبديل شدن به مديري خارق العاده لازم است از همين ابتداي کار خود به طور حرفه اي عمل کنيد. وجود فردي با تجربه نيز به شما در اتخاذ تصميمات بهتر کمک خواهد کرد.

3- کسب سود را اولويت اول خود قرار ندهيد.

فراموش نکنيد شما در ابتداي راهي هستيد که ممکن است شرکت هاي ديگر مدت ها قبل از آن عبور کرده باشند. اين امر بدين معنا است که شما براي قرار گرفتن در رده هاي بالا و تبديل شدن به يکي از برترين شرکت ها در حوزه کاري خود امري دشوار در پيش رو داريد. اگرچه فعاليت شما بايد با سود همراه باشد تا شرکت شما توجيه اقتصادي براي ادامه کار پيدا کند، با اين حال اگر هدف اول کسب سود باشد، نمي توانيد مزيت رقابتي درستي را ايجاد کنيد.
تحت اين شرايط لازم است کاري را انجام دهيد که ساير رقبا به هر دليلي از انجام آن ناتوان هستند و بدون شک اين امر باعث خواهد شد در کوتاه مدت با سود کمي مواجه شويد، با اين حال همانطور که در موارد گذشته به آن اشاره شده است، بايد افق ديد خود را به عنوان فردي حرفه اي اهداف بلندمدت معطوف کنيد.

4- مدرن باشيد.

اشتباه بسياري از مديران اين است که به روش هاي قديمي کار مديريت را جلو مي برند. توجه داشته باشيد که هرچيزي مدت زمان خاص خود را دارد و نمي توان در عصر حاضر که با انفجار تکنولوژي مواجه هستيم، مانند صد سال قبل فکر و اقدام کرد. به همين خاطر لازم است همواره خود را به عنوان شرکتي مدرن و امروزي مطرح کنيد.
براي مثال حضور فعال در شبکه هاي اجتماعي پرطرفدار باعث خواهد شد وجهه شرکت توانمند تر از قبل به نظر برسد. با اين حال مدرن بودن عملا به نفع خود شرکت نيز است. براي مثال در صورتي که ساختماني مدرن براي شرکت خود مهيا کنيد بسياري از هزينه ها نظير انرژي، کاهش چشمگيري خواهند يافت. با اين حال ممکن است در ابتداي کار توانايي مالي شما محدودتر از آن باشد که بودجه اي کافي به اين امر اختصاص دهيد. اين امر نبايد موجب قرار گرفتن در اين مسير شود و تحت اين شرايط خلاقيت به کمک شما خواهد آمد. براي مثال مي توانيد ساختمان شرکت را به نحوي خلاقانه طراحي کنيد تا امکان اعمال تغييرات و تجهيز کردن آن وجود داشته باشد.

5- نمونه اوليه بسازيد.

فرض کنيد محصولي را توليد و روانه بازار کرده ايد که با نقص فني مواجه است. چنين مشکلاتي ممکن است به علت ايرادات طراحي يا حين توليد رخ دهند. تحت اين شرايط وجهه شرکت شما ضربه سختي خواهد خورد و اعتماد ها به برند شما با افت چشمگيري مواجه مي شود. به همين خاطر همواره لازم است نمونه اوليه از محصولي را که قرار است وارد بازار کنيد، توليد کرده و مورد آزمايش و بازبيني قرار دهيد تا از نتيجه بخش بودن آن اطمينان حاصل کنيد.

6- همواره حرفي براي زدن داشته باشيد.

بسياري از شرکت ها سايت و صفحه هاي شخصي خود در شبکه هاي اجتماعي را صرفا به معرفي محصولات خود اختصاص مي دهند. اين امر در درازمدت موجب روزمرگي در کار شما خواهد شد که بدون شک مخاطبان را آزار خواهد داد. به همين خاطر همواره بايد حرفي جديد براي گفتن داشته باشيد. براي مثال يکي از اقدامات الزامي براي هر شرکتي اين است که روند شکل گيري خود از ابتدا تا حال حاضر را براي مخاطب شرح دهد.
اين گونه موارد که مانند داستان است براي افرد از جذابيت خاصي برخوردار بوده و به اين علت که پاياني براي آن وجود ندارد، مانند يک سريال فرد را به دنبال کردن آن ترغيب مي کند. با اين حال چگونگي نگارش آن نيز بسيار مهم بوده و لازم است به نحوي ساده و گيرا نوشته شود. اين امر تنها يک اقدام بوده و نبايد خود را محدود به موارد اندک در اين رابطه کرد.

7- دلايل شکست را فهرست کنيد.

اين يک واقعيت غيرقابل انکار است که افراد بي دليل شکست نمي خورند. حتي اگر افراد شکست خورده خود منکر اشتباه خود شوند اين امر براي آنها نيز صادق است. به همين خاطر يکي از اقدامات هوشمندانه اين است که شکست هاي خود و سايرين را مورد تحليل عميق قرار دهيد و دليل يا دلايل آن را در جايي يادداشت کنيد. با اين کار از تکرار مشابه آن براي خود جلوگيري خواهد کرد.

8- همه بخش ها را همواره تقويت کنيد.

عدم رسيدگي به شرکت و قدرتمند تر ساختن آن، روند پيشرفت شما را کند خواهد ساخت. به همين خاطر لازم است تمامي قسمت هاي شرکت را همواره قوي تر سازيد. بسياري از افرد تنها تمرکز خود را معطوف به بخش هاي اصلي کرده و از ساير قسمت ها غافل مي شوند که به نظرشان تصميمي کاملا اقتصادي است. با اين حال اگر بهترين ها را در اختيار نداشته باشيد، حتي اگر در کوتاه مدت با تکيه بر توانايي ها و خلاقيت هاي خود به خوبي پيش برويد، خيلي زود از رده هاي بالاي رقابت جدا خواهيد شد. به همين خاطر همواره بخشي از سود خود را بايد براي تجهيز کردن شرکت کنار بگذاريد.

9- فرهنگ منحصر به فرد خود را ايجاد کنيد.

رفتار و اقدامات شما بايد نسبت به سايرين متفاوت باشد تا مورد توجه قرار گيرد. درواقع اگر مي خواهيد تأثيري عميق بر مخاطب خود داشته باشيد بايد مخصوص رفتار کنيد. در اين رابطه توصيه ها صرفا بر ايجاد يک فرهنگ مخصوص خود بوده و افراد بايد با توجه به جامعه هدف و توانايي هاي خود در اين رابطه اقدام کنند. به همين خاطر هرگونه توصيه بيشتر جنبه کپي برداري به خود خواهد گرفت.

10- ترس از شکست را کنار بگذاريد.

شکست يک فاجعه نيست، اقدامات بعد آن است که مي تواند فاجعه را ايجاد کند. درواقع به هر دليل همواره ممکن است با شکست مواجه شويد. حتي اگر به بهترين شکل نيز کار خود را جلو ببريد اين امر باز در کمين شما خواهد بود.
براي مثال ممکن است شعبه جديد شما با بلايي طبيعي مواجه شده و به طور کلي غيرقابل استفاده شود.
تحت اين شرايط لازم است جسارت و اعتماد به نفس را در خود افزايش دهيد. بدون شک ترديد باعث خواهد شد فرصت هاي شما نصيب رقباي تان شود و اين بدترين شکست خواهد بود.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور