کد مطلب : 19059 تاریخ مطلب : 1396/06/19 منبع : اتاق اصناف تهران

در ايران بيش از صد نوع کباب داريم

رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي با بيان اينکه در ايران بيش از صد نوع کباب داريم، گفت: در جهان بيش از هزار نوع کباب تعريف شده و در ايران، فرهنگ چلوکباب مطرح است که در کنار قرمه سبزي و قيمه فرهنگ غذاخوري ايراني را تشکيل مي دهد.

برنامه “گفت و گوي اجتماعي” راديو گفت و گو با موضوع رستوران و غذاي لاکچري و با حضور خسرو ابراهيمي عضو هيئت رئيسه اتاق اصناف و رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي روانه آنتن شد.
خسرو ابراهيمي در آغاز با بيان اينکه رستوران و غذاخوري تعاريف مختلفي دارد که يکي از بخش هاي آن رستوران است، گفت: اگر به اصالت هاي قومي ايراني و اسلامي برگرديم، متوجه تاريخچه قابل توجه رستوران داري و غذاخوري در ايران مي شويم.
وي خاطرنشان کرد: در فلسفه غذاخوري تعريفي به نام رستوران نداشتيم بلکه تعاريف در اين حوزه از چلوکباب يا قهوه خانه هايي بودند که ديزي ارائه مي دادند. چلوکباب يک سنت و فرهنگ جا افتاده است و مشتقات آن که مي تواند شامل برنج و خورشت باشد، از سنت ديرينه چند صد ساله برخوردار است.
عضو هيئت رئيسه اتاق اصناف با بيان اينکه در ايران بيش از صد نوع کباب داريم، اظهار داشت: اگر به فرهنگ هاي لغت مراجعه کنيم، متوجه مي شويم در جهان بيش از هزار نوع کباب تعريف شده است. در ايران اما فرهنگ چلوکباب مطرح است که در کنار قرمه سبزي و قيمه فرهنگ غذاخوري ايراني را تشکيل مي دهد.
وي درباره ميزان علاقه به غذاخوردن در بيرون از خانه گفت: در جامعه روزمره ايراني همه دوست دارند در سفره منزل غذا بخورند و با وجود گرفتاري هاي زيادي که وجود دارد، سعي مي شود منزل شان را نزديک محل کار قرار دهند تا بتوانند در منزل غذا بخورند.
رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي در عين حال خاطرنشان کرد: با وجود اين علاقه و با توجه به جمعيت و مشغله کاري، اجتناب ناپذير است مردم به دو فرمول غذا مي خورند؛ يکي اينکه با شرکت ها و تهيه غذاهاي گوناگوني قرار داد مي بندند و در همان محل کار غذا مي خورند. عده ديگر در به رستوران هاي نزديک محل کارشان مراجعه مي کنند تا غذا ميل کنند.
وي بيان داشت: البته در روزهاي تعطيل گاها خانواده تصميم مي گيرند در خارج از منزل و در يک رستوران غذا صرف کنند که اين مسئله نيز با توجه به خانواده دوستي ايرانيان، به يک فرهنگ تبديل شده است و اين موضوع نيز با توجه به شرايط رو به گسترش است.
وي با اشاره به تغيير فرهنگ غذاخوري در ايران بيان داشت: در گذشته مراسم عروسي در منزل اجرا مي شد اما در حال حاضر خيلي کمتر مراسم عروسي در منازل انجام مي شود و عموما در تالارها و رستوران ها اين مراسم برگزار مي شود.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور