کد مطلب : 21173 تاریخ مطلب : 1396/07/12 منبع : روزنامه فرهيختگان

قوانين سنتي مانع کسب‌وکارهاي نوين

مدير عامل اسنپ در گفت و گو با فرهيختگان اطلاعات جالبي درباره اين شرکت و حاشيه هايش داده است.

اسنپ، اسمي که اين روزها زياد شنيده ميشود؛ استارت آپي که جاي خودش را در بين مردم باز کرده است و حسابي طرفدارهاي ثابت خودش را دارد، امروز از همه ميشنويد که حداقل يکبار از اسنپ استفاده کرده اند و از خدمات با احترام، کولر و... راضي هستند. حالا که به قول معروف اسنپ براي خودش جايگاهي پيدا کرده است، شهرداري تهران روي مالکيت آن دست گذاشته و بارها در مورد اينکه اسنپ بايد زير نظر شهرداري فعاليت کند حرف زده اند. اگرچه فعاليت اسنپ با مجوزهاي قانوني انجام ميشود، مسئولان شهرداري با زيرسوال بردن اسنپ و اينکه امنيت ندارد و ارگاني بر آن نظارت نميکند، سعي دارند مالکيت آن را به دست گيرند. همين صحبتها و حاشيه هايي که براي اسنپ به وجود آمده است دليلي شد که با شهرام شاهکار، مديرعامل اسنپ در مورد اما و اگرهاي اسنپ و حاشيه هاي اين روزهايش گفت وگو کنيم.

ايده اوليه راه اندازي اسنپ از کجا شروع شد؟

با فراگير شدن دامنه اينترنت در سراسر دنيا، بسياري از کسب و کارها از قالب سنتي خود خارج شدند و تحول يافتند. ايده اوليه طراحي نرم افزار اسنپ در واقع با نگاه به سيستم حملونقل آنلاين رايج در ساير کشورها اخذ شده است. افزايش چشمگير ضريب نفوذ اينترنت همراه در ايران موجب شد که جاي خالي چنين سرويسي را در کشورمان احساس کنيم. ابتکار عمل ما آنجا شکل گرفت که با بهره گيري از دانش نخبگان کشورمان اين سامانه را بومي کرديم و نرم افزار اسنپ به تمامي محصول دست متخصصان دانشگاهي ايران است.

اسنپ همواره با سرويس، محصول يا کمپيني تازه مخاطبانش را غافلگير ميکند. برنامه آتي شما براي ارتقاي اين سامانه و به طور خاص براي حضور در ساير شهرهاي ايران چيست؟

اسنپ در تمام بخشهاي خود با نگاهي رو به آينده حرکت ميکند و تمام تصميمات ما در جهت بهبود کيفي و کمي خدمات اين سازمان به طور توامان گرفته ميشود. کمتر از سه ماه است که شهر مشهد را به حوزه خدماتدهي اسنپ اضافه کرديم و اميدواريم به زودي موفق شويم که خدمات خود را به ساير شهرهاي ايران برسانيم و تنوع سرويسهايمان را بيشتر کنيم. همچنين بعد از تحريمهاي اخير ايران از سوي شرکتهاي اپل و گوگل و عدم دسترسي کاربران سيستم عامل آي او اس به نرم افزار اسنپ، موفق شديم ظرف چند هفته وباپليکيشن اسنپ را در اختيار کاربران خود قرار دهيم.

اسنپ در حال حاضر چند راننده در ناوگان خود دارد؟

بيش از 150 هزار همراه در ناوگان اسنپ مشغول به کار هستند و اسنپ مفتخر است که براي بانوان نيز فرصت اشتغال فراهم کرده است. سرويس ويژه بانوان اسنپ اکنون در تهران به خدمات رساني مشغول است و وظيفه جابجايي بانوان و خانواده ها را برعهده دارد. در اينجا اجازه دهيد يکبار ديگر تاکيد کنم برخلاف باور غلطي که گاهي شنيده ميشود نرخ کرايه سرويسهاي اسنپرُز (مخصوص بانوان) و اسنپاکو برابر است. در واقع شائبه از آنجا پيش ميآيد که اسنپ تخفيف ناچيزي براي مسافران اسنپرُز در نظر گرفته است و آن با پرداخت مابالتفاوت به بانوان همراه خود جبران ميکند. بنابراين نرخ کرايه تمام شده براي همراهان آقا و بانو در اسنپ يکسان است.

اسنپ امنيت مسافران خود را چگونه تامين ميکند؟

ضرورت بحث امنيت مسافر از روز نخست براي ما مطرح بود و به همين دليل تدابير لازم را جهت تامين آن انديشيده ايم؛ همينقدر بگويم که ما در به اختيار گرفتن همراهان مطمئن حساسيت زيادي به خرج ميدهيم. کساني که قصد دارند عضو ناوگان اسنپ شوند بايد در مصاحبه حضوري شرکت کنند و مدارک مورد نيازي چون گواهي عدم سوءپيشينه، گواهينامه، کارت ماشين، کارت ملي، بيمه نامه و معاينه فني خودروي خود را در اختيار اسنپ قرار دهند. تصوير اسکن شده اين مدارک پس از انجام بررسيهاي لازم در فايل مربوط به هر شخص ثبت ميشود. در صورت موفقيت افراد در مصاحبه نوبت به بازرسي کامل وسيله نقليه همراهان ميرسد که گروهي متشکل از متخصصان کنترل کيفي اسنپ اين مهم را برعهده دارند.

در گام بعدي واحد آموزش اسنپ رفتار صحيح با مسافر و نحوه استفاده درست از نرم افزار را به افراد آموزش ميدهد. با اين حال ما به همين اکتفا نکرده ايم و بخش حفظ امنيت سفر را در طراحي نرم افزار اسنپ نيز در نظر گرفته ايم. نرم افزار اسنپ به گونه اي طراحي شده است که مسافر ميتواند تمام مشخصات راننده از قبيل عکس، نام، نام خانوادگي، مدل و شماره پلاک خودرو را مشاهده کند و تطبيق دهد. همچنين نرم افزار ما مجهز به امکان اشتراک گذاري سفر است و افراد ميتوانند مشخصات سفر خود را در حين انجام آن با نزديکانشان به اشتراک بگذارند.

در صورت نياز امکان بررسي دقيق مکان راننده و مسافرش نيز وجود دارد. علاوه بر همه اين موارد گروه پشتيباني 24 ساعته اسنپ پاسخگوي سوالات احتمالي مسافران است. مشارکت مسافران در سيستم امتيازدهي هوشمند اسنپ يکي از موثرترين راهکارها براي بالا بردن امنيت سفر با اين سامانه است. در واقع اگر هر مسافر تجربه سفر خود را از طريق امتيازدهي در اپليکيشن به ما منتقل کند مسير همکاري ما با رانندگان ممتاز مرتفع ميشود.

اين روزها هر کدام از معاونان و مديران شهري چراغ سبزي براي تحت پوشش گرفتن اسنپ نشان ميدهند. نظر شما درباره صحبتهايي که ميشود، چيست؟ آيا اسنپ مايل است در زيرمجموعه يک سازمان ديگر قرار بگيرد؟

پاسخ ما به اين سوال صريح و روشن است؛ اسنپ وضع کننده قانون نيست، تابع قانون است. بنابراين هر تصميمي که از سوي نهادهاي رسمي کشور براي فعاليت سامانه هاي هوشمند حمل و نقل درونشهري اتخاذ شود و به تصويب مراجع قانوني برسد، گروه ما آماده انجام همکاريهاي لازم در اجراي آن خواهد بود.

ذکر اين نکته ضروري است که با توجه به نوين بودن ماهيت کسب و کار اسنپ بايد قوانين نوين که با ماهيت اين کسب و کار همخواني دارند وضع شود، نه اينکه سعي کنيم قوانين سنتي را بر کسب و کارهاي نويني نظير اسنپ تحميل کنيم و آنها را به اجبار در قالب کسب و کارهاي سنتي قرار دهيم. چراکه نه تنها اجبار اين نوع قوانين يا موضعگيري بدون در نظر گرفتن تفاوت ماهوي کسب و کارهاي نوين موثر نخواهد بود، بلکه باعث آسيب جدي به ذات پوياي اين نوع کسب و کار خواهد شد. فراموش نکنيم که اسنپ با 6 ميليون مسافر و صدها هزار همراه موفق شده با استفاده از ظرفيتهاي فناوري به خوبي نيازهاي حمل و نقلي هموطنان ايراني را تامين کند.

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور