کد مطلب : 23528 تاریخ مطلب : 1396/07/24 منبع : اتاق اصناف ايران

نمک “نان ايراني” 3برابر حد مجاز / رودربايستي‌ها را کنار بگذاريم

وزير بهداشت با تاکيد بر لزوم توجه بر سلامت نان، گفت: در برخي موارد شاهد استفاده از جوهر قند با همين عنوان يا با عنوان مخمر در نان هستيم که بخشي از بيماري‌هاي گوارشي مردم به همين دليل است.

دکتر سيد حسن هاشمي در حاشيه همايش روز جهاني غذا با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: امروز به مناسبت روز غذا براي تشويق و تذکر درباره سلامت غذا جمع شدهايم و ماموريتمان مراقبت از سلامت غذا است؛ چرا که مردم ما را امانتدار خود ميدانند و بايد از سلامت آنها مراقبت کنيم. البته اين کار فقط بر عهده وزارت بهداشت نيست، بلکه وزارت جهاد کشاورزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نيز بايد در اين حوزه به ما کمک کنند.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اينکه بخش زيادي از گرفتاريهاي ما در حوزه فرآوردههاي غذايي قاچاق است، افزود: يکي از تاکيدهاي ما کاهش مصرف نمک بود که خوشبختانه توانستيم ميزان آن را کاهش دهيم. در شکر نيز بايد اقدامي انجام دهيم. چرا که روزانه 85 گرم شکر مصرف ميکنيم. اين در حاليست که حداکثر ميزان مصرف شکر در روز بايد 60 گرم باشد و اين يعني اينکه ما بايد ميزان مصرف شکر را در کشور 25 درصد کاهش دهيم. به دليل مصرف زياد شکر است که کودکانمان چاقند و بيش از 45 درصد از مردم کشور نيز اضافه وزن دارند. اگر 80 درصد مرگ ايرانيان به دليل بيماريهاي غيرواگير است، اين يعني ما بايد در سبک زندگي و تغذيه خود تجديد نظر کرده و نمک، شکر و روغن کمتري مصرف کنيم. از طرفي از روغن جامد استفاده نکنيم. البته بايد توجه کرد که دولت موظف است ميزان اسيد چرب ترانس را در روغنها به صفر برساند.
وي با بيان اينکه ما در دو سال آينده ميزان مصرف نمک و مصرف شکر به ويژه در نوشيدنيهاي صنعتي را کاهش خواهيم داد، گفت: اميدوارم سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نيز در حوزه مبارزه با قاچاق فراوردههاي غذايي به ما کمک کند. نظارت ما بر روي آنچه که از مبادي قانوني در حوزههاي مختلف اعم از غلات، گندم، برنج و … وارد ميشوند، مناسب است و مردم بايد به ما اعتماد کنند و به شايعات توجه نداشته باشند؛ چرا که سازمان غذا و دارو در حوزه مراقبت از سلامت مردم سختگير است.
وي تاکيد کرد: در زمينه فرآوردههايي که به صورت غيرقانوني وارد کشور ميشوند، مشکلات زيادي داريم. به عنوان مثال عرضه لبنيات سنتي غيرقانوني است اما من به عنوان وزير بهداشت ضابط قضايي ندارم تا با آنها برخورد کنم. بنابراين دستگاههاي ديگر بايد وظايفشان را به درستي انجام دهند.
وي ادامه داد: بالاخره در حوزه دارو و غذا هم قاچاق وجود دارد که اميدوارم با نظارت کافي اين مشکل برطرف شود. در عين حال بايد بدانيم که برگزاري اين گردهماييها بياثر نيست. هر چند که اثرش سريع نيست، اما بالاخره به نتيجه ميرسند. در عين حال از مردم ميخواهيم که خودشان هم مراقبتهاي لازم را انجام دهند و به نشانگرهاي تغذيهاي سبز، زرد و قرمزي که روي فرآوردههاي غذايي وجود دارد توجه کنند. به اين ترتيب اگر روي فرآوردهاي رنگ سبز وجود داشت آن را با خيال راحت مصرف کنند. اگر زرد بود در مصرفش احتياط کنند و اگر قرمز بود بدانند که اين فرآورده براي سلامتيشان مضر است. بنابراين يا از سلامتي خود مراقبت کنند و يا با خوردن اين فرآوردههاي مضر بيمار شوند و هزينه بپردازند.
وزير بهداشت تاکيد کرد: اميدوارم شرکتهايي که از سلامت مردم محافظت ميکنند سال به سال بيشتر شوند و آنهايي که آسيب ميرسانند هم با برخورد قانوني از سوي دستگاه قضايي و ناظرين حوزه بهداشت و درمان مواجه شوند.
وزير بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد بحث سلامت نان، گفت: نان غذاي اصلي در کشور است و اگر نان سالمي به مردم بدهيم، بخشي از وظيفهمان را انجام دادهايم. وزارت بهداشت براي شرکتهاي توليد کننده مواد غذايي سخت گيري ميکند تا نمکشان را به ميزان يک گرم يا يک دهم گرم کاهش دهند اما از آن طرف ناني در اختيار مردم قرار ميگيرد که ميزان نمکش سه برابر مجاز است.
وي افزود: زماني که به نانوا ميگوييم چرا به ميزان زياد از نمک استفاده ميکني؟ ميگويد آردي که به من ميدهند مناسب نيست و خميرش شل است و در تنور ميريزد. بنابراين بايد گندم وارداتي را با آن مخلوط کنم. اين در حاليست که دو برابر قيمت جهاني گندم را براي خريد آن ميدهيم و از طرفي هم نمک به آن اضافه ميکنيم که بيماري و هزينه ايجاد ميکند.
وزير بهداشت با بيان اينکه بايد رودربايستيها را کنار بگذاريم، تاکيد کرد: در حوزه سلامت حقيقت مقدم بر مصلحت است. اينکه اعلام کنيم در گندم خودکفا شديم خوب است، اما اين خودکفايي ميتواند به اين معنا باشد که بخشي از آن را صادر کنيم. من درباره اين ادعاي نانوايان بررسي کردم و فهميدم که حرفشان درست است. بنابراين بايد گندمي وارد کنيم تا نانوا، نان خوبي به مردم عرضه کند؛ چرا که اگر مشکل نان حل شود از بروز بخشي از بيماريها پيشگيري ميشود. بر اين اساس اميدوارم مسئولان حرف نانواها را گوش دهند و مشکلاتشان را حل کنند.
وي با بيان اينکه ما به دنبال کاهش نمک و عدم استفاده از جوهر قند در نان هستيم، گفت: در حال حاضر در برخي موارد جوهر قند گاهي با همين عنوان و گاهي با عنوان مخمر در نان استفاده ميشود و بخشي از بيماريهاي گوارشي مردم به همين دليل است. بنابراين ما نگران بروز بيماريهايي هستيم که مرتبط با عملکرد ساير دستگاههاست و اميدواريم مسئولان مرتبط به اين موضوعات توجه کنند.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور