کد مطلب : 23611 تاریخ مطلب : 1396/08/08 منبع : اتاق اصناف ايران

عرضه قليان در واحدهاي تحت نظر سازمان ميراث بيشتر از واحدهاي صنفي است

نايب رئيس اول اتاق اصناف ايران با اشاره به برنامه جمع آوري قليان از واحدهاي عرضه کننده گفت: در حال حاضر بر اساس آماري که در استان گيلان وجود دارد، عرضه قليان در واحدهايي که زير نظرسازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت دارند، بيش از واحدهاي صنفي بوده است .

جلال الدين محمدشکريه در گفت وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اتاق اصناف ايران افزود: موضوع جمع آوري قليان از قليان سراها، چايخانه ها و سفره خانه هاي سنتي و کافي شاپ چند سالي است که مطرح شده که براي تحقق آن ابتدا لازم است يکسري زيرساخت ها نيز فراهم شود تا جوانان به سمت قليان گرايش نداشته باشند .
وي تصريح کرد: بخشي از واحدهايي که قليان را عرضه ميکنند، در حوزه اصناف هستند و بخش بيشتر آن در حوزه ميراث فرهنگي وگردشگري که بايد هردو مجموعه در اين خصوص اقدامات لازم را به عمل بياورند.
تداخل صنفي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برخي واحدها در سال هاي اخير مشکلات عديده اي را براي اصناف به همراه داشته و به عنوان مثال اين سازمان براي واحدهاي 20 تا 30 متري نيز مجوز صادر ميکند .
شکريه اظهار کرد: در سال هاي اخير راهکارهاي زيادي براي جمع آوري قليان از سطح واحدها مطرح شده که کافي نبوده است. در اين مسير فراز و فرودهاي زيادي داشتيم و قانون بهداشتي نيز در اين خصوص کامل و جامع نيست و نبايد اجازه استفاده از قليان در فضاي بسته را بدهد.
عضو هيات رئيسه اتاق اصناف ايران افزود: در حال حاضر مصوبه اي را وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي مبني بر اعطاي تسهيلات با کارمزد پايين براي تغيير کاربري اين واحدهاي مطرح کرده است که مي تواند راهکار خوبي باشد که اميدواريم اجرايي شود و در حد حرف باقي نماند.
نائب رئيس اتاق اصناف ايران تصريح کرد: در وهله اول براي جمع آوري قليان از سطح عرضه نياز به فرهنگ سازي داريم و بايد در اين زمينه کار کنيم . همچنين بايد زيرساخت هاي مناسبي مانند ايجاد ورزشگاهها و مراکز تفريحي براي جوانان ايجاد کرد تا جوانان انگيزه اي براي رفتن به سمت قليان نداشته باشند که اين مسئله نياز به همکاري جمعي دارد.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور