کد مطلب : 23695 تاریخ مطلب : 1396/08/13 منبع : ايرنا

برخورد قهري با استعمال قليان در قهوه خانه هاي مجاز نتيجه بخش نيست

رئيس اتحاديه قهوه خانه داران و سفره خانه سنتي تهران گفت: برخورد قهري با قهوه خانه هاي مجاز و غيرقانوني اعلام کردن استعمال مواد دخاني و عرضه قليان در آنها، جز اينکه به تشکيل قهوه خانه هاي زيرزميني بيانجامد، نتيجه ديگري نخواهد داشت.

محسن نظري» شامگاه جمعه در هشتمين و آخرين روز از فعاليت نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در محل مصلاي امام خميني (ره) تهران در بازديد از غرفه خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) در خصوص غيرقانوني اعلام کردن استعمال مواد دخاني و عرضه قليان در اماکن عمومي از سوي دادستاني تهران افزود: در موضوع مصرف دخانيات، اگر به طور مستقيم افراد را به مصرف نکردن تشويق کنيم، شايد توفيق چنداني نداشته باشيم اما اين مهم با گفتمان فرهنگي بهتر القاء مي شود.
اين مقام مسئول هشدار داد: برخورد قهري با قهوه خانه هاي مجاز که تحت نظارت دستگاه هاي متولي در حال فعاليتند، منجر به تشکيل قهره خانه هاي زيرزميني خواهد شد که در آنها نظارتي وجود نداشته و حتي بيم استعمال مواد افيوني و مخدر، شرب خمر و ديگر ناهنجاري ها در اين مکان ها دور از ذهن نخواهد بود.
به اذعان وي، ضرر و زيان چنين مشکلي به مراتب از فعاليت قهوه خانه هاي مجاز بيشتر خواهد بود.
رئيس اتحاديه قهوه خانه داران و سفره خانه سنتي تهران ادامه داد: پنج هزار واحد صنفي زير مجموعه اتحاديه قهوه خانه داران و سفره خانه سنتي تهران مشغول به فعاليتند که جمعيتي بيش از 35 هزار نفر از سرپرستان خانوارها در آنها اشتغال به کار دارند و بيکاري آنها در پي تصميم دادستاني مي تواند تبعات سنگين اقتصادي و اجتماعي براي اين خانواده ها به دنبال داشته باشد.
وي تاکيد کرد: قهوه خانه ها جزء اماکن عمومي خاص» طبقه بندي مي شوند که افراد در آن با رضايت خودشان وارد مي شوند و از ورود افراد زير 18 سال در آنها جلوگيري مي شود، بنابراين نمي توان آنها را در زمره اماکن عمومي آيين نامه کنترلي اعلام شده از سوي دادستاني طبقه بندي کرد.
نظري تصريح کرد: با تصميم اعلام شده دادستاني تهران مخالفيم و معتقديم در اين زمينه بايد با انجام کار کارشناسي و تشکيل کارگروهي متشکل از اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، وزارت بهداشت و درمان، اداره اماکن عمومي ناجا و ديگر ارگان هاي ذيربط به بررسي همه جانبه چنين تصميمي پرداخت.
وي ادامه داد: به تجربه ثابت شده که برخوردهاي قهري نه فقط تاثيري ندارد، بلکه اثر معکوش داشته است؛ موضوعي که در وب سايت شخصي وزير بهداشت و درمان هم به آن اشاره شده که برخورد سلبي با مردم جواب نمي دهد، بايد چيزي را تصويب کنيم که قابل اجرا باشد و به مردم آسيبي نرساند».
اين مقام صنفي يادآوري کرد: اين اتحاديه در يک سال و نيم گذشته با ارائه فيلترهايي خاص با استفاده از فناوري نانو که تا 70 درصد مضرات قليان را کاهش مي دهد و همچنين سفارش توتون هاي بدون مواد مضر شيميايي به سازمان دخانيات، گام هايي براي کاهش آسيب ها در اين زمينه برداشته، اما تاکنون هيچ استقبالي از اين طرح ها نشده است.
وي با تاکيد بر اينکه بايد آسيب هاي قليان را به تدريج اصلاح کرد و کاهش داد، تصريح کرد: حذف صورت مساله در موضوعي که جزئي از فرهنگ عمومي کشورمان شده، يک شبه نمي تواند اتفاق بيفتد و برخوردهاي قهري به مشکلات بيشتري خواهد انجاميد؛ همانطور که سيگار و مواد مخدر را در ساليان گذشته نتوانستيم حذف کنيم، حذف قليان به اين شيوه نيز امکانپذير نيست.
به گزارش ايرنا، دادستاني تهران در نخستين جلسه آسيب هاي اجتماعي در سال 1396 استعمال مواد دخاني و عرضه قليان در اماکن عمومي را غيرقانوني اعلام کرد.
به گفته عباس جعفري دولتآبادي»، در عرضه مواد دخاني سه صنف قهوهخانههاي سنتي و قديمي مستقر در مناطق کارگري، قليان سراها و رستوران ها و کافيشاپها قابل تفکيک است و در مرحله نخست بايد به سراغ قليان سراهاي جديد و کافي شاپها و رستورانها رفت که واحدهاي صنفي بدون مجوز را در اولويت قرار داد.
دادستان تهران درباره شيوه اقدام پليس براي مقابله با عرضه قليان در اماکن عمومي گفت که برنامه پيشنهادي مبتني بر اجراي تهاجمي و دستگيري افراد نيست؛ بلکه ابتدا از طريق صنف مربوط اخطاريهاي براي واحدهاي صنفي ارسال مي شود و با اعطاي مهلت يک هفته تا 10 روزه براي جمعآوري قليانها، اقدام اوليه به واحدهاي صنفي واگذار شود و چنانچه اقدامي از سوي متصدي واحد صنفي به عمل نيامد، پليس با حمايت قضايي اقدام کند.
بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها از جمعه، پنجم آبان ماه با شعار رسانه هاي آزاد، انسجام اجتماعي و پيشرفت ملي» با حضور بيش از 940 رسانه در مصلاي امام خميني (ره) تهران گشايش يافت و امروز، 12 آبان ماه به کار خود پايان داد.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور