کد مطلب : 23701 تاریخ مطلب : 1396/08/14 منبع : اتاق اصناف ايران

وقتي قليان از روي ميز به زير ميز مي‌رود!

نماينده اتاق اصناف ايران در شهرستان ورامين، فارغ از تاثير جمع‌ آوري قليان از قهوه خانه ها و شکل گيري مکان هاي غيرقانوني و غيربهداشتي _ اتفاقي که مدت هاست آخرشب ها در پارک ها شاهدش هستيم _ و تاثير چنين تصميمي روي کسب و کار کساني با اختصاص هزينه قهوه خانه يا سفره خانه سنتي راه اندازي کرده اند و متضرر خواهد شد؛ تصميم هاي لحظه اي مسئولان را نشانه مي رود و از نبود ثبات در تصميم گيري گلايه مي کند.

چرا از ابتدا اجازه شکل گيري مجموعه اي را صادر مي کنيم

اکبر هاشمي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني اتاق اصناف ايران که ابتداي صحبت هايش به روشني اعلام مي کند هر آدم عاقلي مي داند مصرف دخانيات، اعم از قليان هاي ميوه اي و اصطلاحا ايراني و سيگار مضر است و هيچ کس موافق روي آوري و اعتياد به آن نيست؛ اما، رئيس اتاق اصناف شهرستان ورامين در ادامه روي صحبتش را سمت مديران مي برد و مي گويد: چرا از ابتدا اجازه شکل گيري مجموعه اي را صادر مي کنيم و پس از اين که عده زيادي در اين زمينه سرمايه گذاري مي کنند و تعداد افراد قابل ملاحظه اي روزانه براي مصرف قليان به قهوه خانه ها مي روند، ناگهان تصميم به جمع آوري اين مکان ها مي کنيم؟ چطور به اين راحتي جلوي فعاليت آدم هايي که با مجوز خودمان شروع سرمايه گذاري و فعاليت و استفاده از کارگر و اشتغال زايي هرچقدر هم ناچيز مي کند، گرفته مي شود؟»

نگذاريد قليان از روي ميز به زير ميز برود

هاشمي در مورد بعد ديگر اين ماجرا که مربوط به مصرف کننده هاي قليان است، مي گويد: طرف ديگر اين موضوع، جوان هايي هستند که خواه، نا خواه سمت قليان رفته اند و به هر حال روزانه يا هفتگي به قهوه خانه ها مي روند، دور هم جمع مي شوند و در چنين پاتوقي اصطلاحا انرژي شان را تخليه مي کنند. فکر مي کنيد با جمع آوري قليان و تعطيلي قهوه خانه ها، آن ها قليان را کنار مي گذارند و ديگر سراغ آن نمي روند؟ مسلما آن ها ادامه مي دهند و فقط موجب مي شود قليان از روي ميز به زير ميز برود!»

قهوه خانه هاي زيرزميني يا پاتوق هاي خطرناک براي جوان ها

او معتقد است: حداقل بايد بپذيريم در چنين شرايطي که قهوه خانه ها با نظارت بهداشت و عبور از فيلترهاي مختلف و اصطلاحا جلوي چشم هستند و فعاليت شان مشخص است، مي توان مديريت شان کرد و در ادامه با فرهنگ سازي و محدود کردن ايجاد قهوه خانه هاي متعدد اين مسئله را کنترل کرد، اما نمي توان از اين نکته چشم پوشي کرد که مقابله کردن اين چنيني و برخورد با توزيع بدون کمترين حد فرهنگ سازي موجب اتفاق هاي نگران کننده اي چون ايجاد قهوه خانه هاي زيرزميني و بدون مجوز بهداشت و پاتوق هاي به مراتب خطرناک تر براي جوان ها مي شود. مکان هايي که پتانسيل خلاف در آن ها بسيار زياد است.»

اگر قرار است چيزي را حذف کنيم براي جايگزيني چه گزينه اي پيشنهاد کرده ايم؟

هاشمي در پايان سخنانش از تغيير کاربري واحدهاي صنفي در طول ساليان مي گويد: براي مثال در سال هاي دورتر گرمابه هاي عمومي زيادي وجود داشت و با گذر ساليان تعدادي از آن ها که امکان تبديل را داشتند، به سونا و جکوزي تغيير کاربري دادند و البته تعداد قابل ملاحظه اي از آن ها هم جمع شدند و به خرابه اي بدل شدند. اين را براي اين گفتم که به اينجا برسم؛ اگر قرار است چيزي را حذف کنيم براي جايگزيني چه گزينه اي معرفي يا پيشنهاد کرده ايم؟ قرار است چه چيزي جاي قهوه خانه هاي بدون قليان و يا تعطيل شده را براي جذب مشتري و چرخيدن چرخ اقتصادي واحد صنفي را بگيرد؟ اگر پاسخي براي اين سوال وجود نداشته باشد، پس مردم هم اين تصميم را نمي پذيرند و همان طور که اعلام کردم سعي مي کنند از راه هاي ديگر مانند قهوه خانه هاي زيرزميني به قليان دسترسي پيدا کنند. در واقع با پاک کردن صورت مسئله اتفاقي نمي افتد و ما بايد به دنبال جواب مسئله باشيم.»
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور