کد مطلب : 23765 تاریخ مطلب : 1396/08/21 منبع : اتاق اصناف ايران

ايجاد قهوه‌خانه‌هاي زير زميني در صورت تعطيلي قهوه‌خانه‌هاي رسمي

يکي از اين تبعات تعطيلي قهوه‌خانه‌هاي رسمي، ايجاد قهوه‌خانه‌هاي زيرزميني است که الان در استان‌هاي ديگر به وجود آمده است و به دليل اينکه هيچ نظارتي بر روي آنها وجود ندارد انواع و اقسام تخلفات در اين قهوه‌خانه‌هاي زيرزميني صورت مي‌گيرد. همانطور که فيلم‌هاي اين قهوه‌خانه‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي پخش شد کاملا مشخص است که در آنجا در کنار قليان، انواع مواد مخدر نيز عرضه مي‌شود.

رئيس اتحاديه قهوه خانه داران و سفره خانه هاي سنتي با اشاره به فعاليت اين صنف در تهران گفت: در حال حاضر در 22 منطقه شهرداري حدود 3 هزار واحد مجوز دارد و 1800 تقاضا را در دست بررسي داريم و برخي هنوز براي اخذ مجوز اقدام نکرده اند که در حال مکاتبه با آنها هستيم. محسن نظري در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا ادامه داد: ميزان اشتغال در اين واحدها متفاوت است به طوري که در برخي از قهوه خانه ها 70 نفر کار ميکنند و در کمترين حالت 4 نفر مشغول به کار هستند که اگر بخواهيم ميانگين بگيريم به طور متوسط در هر واحد 6 نفر مشغول به کار هستند که به اضافه صاحب مغازه ميشود 7 نفر يعني 35 هزار نفر در تهران مشغول به کار در اين صنف هستند.
وي در خصوص دستور دادستاني مبني بر پلمپ واحدهاي صنفي که قليان عرضه ميکنند، گفت: با توجه به تصميم دادستاني قرار شده تمامي قهوه خانه ها، اعم از مجوزدارها و غيرمجوزها، قليان هاي خود را جمع آوري کنند. در واقع با ابلاغ و اجراي اين دستور يک صنف با تاريخ 400 ساله که اتحاديه 115 ساله دارد تعطيل ميشود. نظري در پاسخ به اين سوال بعد از جمع آوري قليان چه کاري انجام خواهيد داد؟ ، گفت: من بيشتر عمرم را کاسب اين صنف بودم و اين حرفه و کار را ياد گرفتم. الان با اين سن و سال سخت است بخواهم دوباره از صفر شروع کنم و به دنبال شغل ديگري برويم. در واقع اين مشکل هزاران نفر ديگر نيز است که چه کار کنند؟ ، بسياري از واحدهاي صنفي ما از پدر به پسر به ارث رسيده و بيش از 100 سال سابقه فعاليت دارند.
وي در پاسخ به اين سوال که چه تعداد صنف به صورت غيرمستقيم تحت تاثير اين تصميم قرار ميگيرند؟ ، گفت: در تمامي اين واحدها مواد غذايي عرضه ميشود ضمن آنکه از روستايي که تنباکو کشت ميکند تا آنکه تنگ قليان و شلنگ درست ميکند تحت تاثير اين تصميم قرار خواهند گرفت. پس در واقع 35 هزار نفر بيکار نخواهند شد بلکه رقم خيلي بيش از اينها است. نظري گفت: ما با تمام سازمانها و روساي سه قوا مکاتبه کرديم و پيگير هستيم که فعلا اين ابلاغيه انجام نشود. بلکه ابتدا کارشناسي بشود و تبعات اين تصميم ديده شود. به طور مثال يکي از اين تبعات اين کار ايجاد قهوه خانه هاي زيرزميني است که الان در استانهاي ديگر به وجود آمده است و به دليل اينکه هيچ نظارتي بر روي آنها وجود ندارد انواع و اقسام تخلفات در اين قهوه خانه هاي زيرزميني صورت ميگيرد.
همانطور که فيلمهاي اين قهوه خانه ها در شبکه هاي اجتماعي پخش شد کاملا مشخص است که در آنجا در کنار قليان، انواع مواد مخدر نيز عرضه ميشود. نظري با اشاره به تعطيلي قهوه خانه ها در 8 سال پيش گفت: در هنگام وضع قوانين بايد به قدرت اجرايي آن و حاشيه ها توجه کرد. اگر اين قانون کارشناسي شده بود طي 11 سال گذشته اجرا ميشد. وي افزود: ما از طريق اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن تجارت استان تهران اين موضوع را پيگيري ميکنيم و اميدواريم پاسخ بگيريم.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور