کد مطلب : 23930 تاریخ مطلب : 1396/09/20 منبع : اتاق اصناف ايران

واحدهاي صنفي ملزم به رعايت ايمني واحدهاي خود هستند

رئيس ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي تهران گفت: طبق ماده 17 قانون نظام صنفي، رعايت اصول ايمني، بهداشتي، امنيتي و… برعهده صاحبان واحدهاي صنفي است.

خسرو ابراهيمي نيا در گفت وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اتاق اصناف ايران افزود: بر اساس بند ز ماده 37 قانون نظام صنفي، اتاق اصناف ايران بايد بر عملکرد واحدهاي صنفي براي رعايت اصول ايمني، بهداشتي ، امنيتي و … نظارت داشته باشد . خلاءيي که در اين قانون وجود دارد اين است که اهرم اجرايي را به اتاق اصناف و اتحاديه براي پلمب واحدهاي صنفي ناايمن نداده و چهارچوبي را برايش تعريف نکرده است .
وي تصريح کرد: به عنوان مثال اگر فردي در طبقه فوقاني سراي رشتي ها بازار که سقف آن چوبي است و به لحاظ ايمني بسيار ناايمن و خطرناک است واحدي داشته باشد و چنانچه اتفاقي بيافتد، جان و مال ديگر واحدها نيز در معرض خطر قرار مي گيرد؛ در اين گونه موارد اتحاديه دستش بسته است و تنها مي تواند اخطار بدهد در حالي که اگر در قانون تعريف شده بود و اهرم اجرايي داشتيم، اين گونه واحدها را پلمب مي کرديم.
ابراهيمي نيا اظهار کرد: با تشکيل ستاد ايمني و نظارت بر روند رعايت اصول ايمني در بازار اين ستاد با تشکيل اکيپ هاي بازرسي با همکاري آتش نشاني، اداره برق ،آب و گاز و شهرداري منطقه از مناطق بازديد دارد و واحدهايي که فاقد رعايت اصول ايمني هستند، را شناسايي و آنها را ملزم به رعايت ميکند . رئيس ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي افزود: اتفاق خوبي که شکل گرفته همکاري قوه قضاييه و معاونت دادستاني است که خلاءهاي موجود را درخصوص پلمب واحدهايي که رعايت اصول را نداشته اند را پر کرده است و در صورت شناسايي اين واحدها از طريق قوه قضاييه مي توانيم اين واحدها را پلمب کنيم. ابراهيمي نيا افزود: در حال حاضر بيشتر واحدهاي صنفي منطقه 12 تهران که منطقه پرخطري است، مورد بازديد و شناسايي قرار گرفته و پلمب برخي از واحدها صورت گرفته و منطقه 5 تهران نيز در دستور کار بررسي قرار است.
وي گفت: شفاف سازي و بررسي دقيق و ميداني از هدف هاي اصلي ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي است و به دنبال راهکارهايي هستيم تا تعاملات لازم ميان بخشهاي مختلف و مراکز تجاري ناامين برقرار شود. رييس ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي تهران همچنين اظهار کرد: بسياري از واحدهاي تجاري قديمي در وضعيتي هستند که يا مالکيت آنها در اختيار بنياد شهيد، بنياد مستضعفان و اوقاف قرار دارد يا مالکان اوليه آنها فوت کردهاند و اکنون واحدهاي تجاري نيز در دست وراث قرار دارد.
بر همين اساس بازسازي و ايمن سازي اين واحدها با دشواريهاي خاصي همراه ميشود. وي افزود: تمام واحدهاي صنفي فعال در تهران ملزم به رعايت اصول ايمني هستند و نظارت و بازرسي اين ستاد از تمام واحدهاي صنفي خواهد بود و نتايج کارگروه ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي گزارش و اعلام مي شود. ابراهيمي نيا تصريح کرد: براي بهبود وضعيت سلامت، ايمني و محيط زيست در حوزه اصناف، مراکز تجاري و خدماتي نظام مديريت شهري يکپارچه، ارزيابيهاي عمقي در حوزه اصناف، گنجاندن برنامههاي آموزشي ايمني، توانمندسازي کارکنان حفاظت فيزيکي و حراست در مجتمعهاي تجاري با رويکرد HSE، ايجاد دستورالعملهاي ايمني مختص اصناف مختلف، حذف عمليات و تجهيزات فرسوده و خطرساز از کارگاهها و مراکز فعاليت اصناف از راهکارهاي ممکن براي کاهش حوادث است.
رييس ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي تهران همچنين اظهار کرد: يکي از اقدامات خوبي که رسته چرم مصنوعي در بازار انجام داده بودند، اين بود که تمامي اين واحدها اصول ايمني را رعايت کرده بودند و اين گونه اقدامات قابل تحسين است. وي تاکيد کرد: دستيابي به شهري ايمن و سالم، نيازمند همدلي در بخش سياستگذاري، همکاري در بخش اجرايي و همراهي در بخش شهروندي است. اگر اين سه موضوع محقق شود، خواهيم توانست شهر را تبديل به شهري پايدار و ايمن کنيم، در غير اين صورت بايد منتظر وقوع حوادث ناگوار زيادي در شهرمان باشيم.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور