کد مطلب : 25070 تاریخ مطلب : 1396/11/10 منبع : تسنيم

پلمب قليان‌سراها مشکلي را حل نمي‌کند

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لزوم ساماندهي و نظارت دقيق بر عملکرد قليان‌سراها گفت: با پلمب کردن و تعطيلي اين مراکز مشکلي حل نمي‌شود.

منوچهر جمالي در گفتوگو با خبرنگار تسنيم در رشت اظهار داشت: با پلمب قليان سراها و قهوهخانهها هيچ مشکلي حل نميشود بلکه بهجاي پاک کردن صورت مسئله بايد اقدامات لازم و اصولي را در مسير ساماندهي و اعمال نظارت مطلوب بر اين مراکز هدايت کنيم.
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس تصريح کرد: بايد قبول کنيم استفاده از دخانيات امروزه به يکي از واقعيات جامعه تبديل شده است و معتقدم در چنين موضوعاتي برخوردهاي سفت و سخت و بعضاً قهري براي از بين بردن و کاهش مصرف آن بههيچ عنوان چاره کار نيست.
جمالي درباره ارتباط بين اين مراکز و ترويج دخانيات در جامعه بيان داشت: بيان اين نظريه که فعاليت چنين مراکزي موجب ترويج دخانيات در جامعه ميشود زياد درست نيست بنابراين بايد با اعمال تبليغات سودمند براي نشان دادن ضررها و آسيبهاي مصرف آن تلاش کرد.
نماينده مردم رودبار در مجلس بر لزوم ساماندهي قليانسراها در مراکزي مشخص تاکيد کرد و افزود: براي اعمال نظارت موثر بر روند کار چنين مراکزي بايد در فضاهايي مشخص نسبت به ساماندهي آنها اقدام شود تا با سهولت بتوان نسبت به تبليغات در جهت نشان دادن سوء مصرف آنها اقدام کرد.
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به فعاليت شرکتهاي دخانيات در کشور عنوان کرد: هم اکنون افراد زيادي در بخش کشت و يا بهعنوان نيروي کار در شرکت دخانيات ايران و همچنين شرکتهاي فرآوري تابعه در شهرهايي مانند رشت و صومعهسرا مشغول به فعاليت هستند.
جمالي با اشاره به تعداد زياد نيروي شاغل در اين کارخانجات گفت: اگر قرار باشد براي مبارزه با دخانيات در جامعه کارخانجات توليد و فرآوري آن در کشور را به تعطيلي بکشانيم علاوه بر بحث وابستگي بازار داخلي به خارج از کشور حجم بالايي از افراد، بيکار شده و شغل خود را از دست ميدهند.
وي آگاهسازي مردم و مصرفکنندگان مواد دخاني را مهمترين بخش کار دانست و افزود: آنچه که اکنون بهشدت در آن تعلل شده اعمال روشهاي آموزشي، افزايش آگاهي و سطح دانش مردم نسبت به تاثير مخرب دخانيات بر سلامت جسمي و رواني است و براي نيل به اين هدف بايد برنامههاي ويژهاي را به اجرا درآورد.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور