کد مطلب : 26243 تاریخ مطلب : 1397/01/19 منبع : اتاق اصناف ايران

سال سياه طلا!

عبادلله محمدولي، رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه معتقد است در پنجاه سالي که در بازار فعاليت داشته، هيچ‌‎گاه بازار را تا اين حد بي‌ثبات و ترسناک نديده است.

عبادلله محمدولي در مورد سرعت گرفتن افزايش قيمت طلا در بازارهاي داخلي ميگويد: اين اتفاق چند دليل دارد: موضوع اول دورنما است؛ پديدهاي که با آن آشنا هستيم و مربوط به نگراني از آينده است. موضوع ديگر نگراني کسب و کارهاي توليدي است که سالهاست فکري به حالش نشده و کاري صورت نگرفته است. موضوع بيکاري و خردهسرمايههايي که در پي اين اتفاق وارد بازار ميشود، هم تاثيرگذار است.»
او در ادامه به تبعات بيروني اين اتفاق و تنشهاي سياسي ميان ابرقدرتهاي جهان اشاره ميکند و ميگويد: تبعات و مسائل سياسي چون درگيري و تنش ميان چين و آمريکا موجب افزايش قيمت طلا و ارز شده است اما وضعيت در بازار طوري است که ما بازاريها ميگوييم: سکه ترمز بريده است! در اين ميان نقش بانک مرکزي با توجه به سياستهايي که در پيش گرفته و حجم تقاضا را نبايد ناديده گرفت. ببينيد در يک ماه گذشته، قيمت هر انس طلا بين 1320 تا 1340 دلار بوده است و اختلاف قيمت تنها بيست دلار را نشان ميدهد. در اين شرايط بايد ريشه اين مشکلات را در درون کشور جستجو کرد.» محمدولي ميگويد: قيمتها مدام در حال تغيير است؛ روز گذشته هر گرم طلا 161 هزار تومان بود و در حال حاضر 168 هزار تومان است.»
او درمورد آينده هم ميگويد: طي 50 سالي که در بازار حضور داشتهام، چنين وضعيت و بيثباتياي را تجربه نکرده بودم؛ و هرگز چنين سال بدي را نديده بودم. اين در حالي است که واقعيتي که در بازار وجود دارد به هيچوجه با گفتههاي مسئولان و رسانهها همخواني ندارد.
امروز در بازار کسب و کاري وجود ندارد و مشتري پايش را به بازار نميگذارد. بايد هر چه زودتر براي انبوه مشکلات فکري انديشيد.» رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه در مورد تاثير بانکها در شکل گرفتن اين وضعيت ترسناک هم ميگويد: در 6 ماه اول سال اعلام شد سود بانکي کم خواهد شد و اين اتفاق رخ داد ولي در 6 ماهه دوم مجددا سود بانکي افزايش پيدا کرد. بانکها هر طور دلشان ميخواهد رفتار ميکنند و اين اصلا خوب نيست. بگذاريد طور ديگري بگويم: در حال حاضر بانک مرکزي سکههاي گرمي را با قيمت 348 هزار تومان ميفروشد و سوال اينجاست که چرا سکه يک گرمي با اين قيمت فروخته ميشود؟»
عبادلله محمدولي در انتها آخرين قيمتها را هم اعلام کرد: در حال حاضر قيمت هر مثقال طلا 724 هزار تومان، هر گرم طلاي 18 عيار 167 هزار و 200 تومان، هر انس طلاي در بازار جهاني، 1334 دلار، سکه طرح امامي 1 ميليون 783 هزار تومان، سکه طرح قديم 1 ميليون و 740 هزار، نيمسکه 850 هزار تومان، ربعسکه 555 هزار تومان و سکههاي گرمي 348 هزار تومان است.»
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور