کد مطلب : 33261 تاریخ مطلب : 1397/07/10

5 تغيير در عادات صبحگاهي و بهبود کيفيت فعاليت هاي روزانه

به محض بيدار شدن از خواب از تلفن هاي همراه تان استفاده نکنيد. آيا روزانه عادت صبحگاهي مناسبي را در پيش مي گيريد؟ اغلب ما اين گونه عمل مي کنيم: از خواب برمي خيزيم و تلفن همراه مان را وارسي مي کنيم. به طور ناخودآگاه، ايميل هاي بي شماري را چک مي کنيم و حتي به بعضي از آنها پاسخ مي دهيم، اخبار را مي خوانيم و يا وضعيت خود در شبکه هاي اجتماعي را به روز مي کنيم.

حال اگر با خود صادق باشيد، خواهيد ديد قبل از اينکه حتي تلوتلوخوران براي نوشيدن يک فنجان چاي به آشپزخانه برويد، اين موارد سبب اتلاف انرژي شما مي شوند. در اين وضعيت، ذهن شما عملاً درگير و اين شرايط براي آغاز روز بسيار نامناسب است.

اگر به جاي اين رويه غلط که سبب افزايش فشار خون شما مي شود، اين روند را اصلاح کنيد و زمان صبحگاهي تان را محترم بشماريد و به انجام فعاليت هاي مناسب براي ذهن، جسم و روان بپردازيد، نتيجه چگونه خواهد بود؟

در ادامه چند مورد از بهترين استراتژي ها که براي تسلط صبحگاهي و بهره بردن از فوايد آن مناسب است، معرفي مي شوند.

1. صبحگاه را به عنوان زماني براي در کنار خانواده بودن محترم بشماريد

بنيانگذار توييتر (Twitter) و مديوم(Medium)، بيز استون (Biz Stone) يک ساعت در صبح را به بازي با پسرش مي گذراند و معتقد است اين کار مهم ترين بخش از فعاليت روزانه اش محسوب مي شود. استون به شبکه سي ان بي سي (CNBC) در اين رابطه گفته است، از زماني که پسرم متولد شد، صبح ها با او بازي مي کنم و اگر فرصت اين کار را در صبح پيدا نکنم، احساس مي کنم چيزي را از دست داده ام. بيدار شدن و قرار گرفتن در فضاي ذهني يک کودک پنج ساله، پيش از قرار گرفتن در نقشِ اجرايي مديريتيِ روزمره بسيار لذتبخش است.»

2. 15 تا 30 دقيقه را به مديتيشن بپردازيد

اپرا وينفري (Oprah Winfrey) و آريانا هافينگتن (Arianna Huffington) روز خود را با 20 تا 30 دقيقه مديتيشن آغاز مي کنند. وينفري در اين راستا مي گويد، تنها با اين کار است که مي توانيد بهترين کار را در طي روز ارائه دهيد و زندگي مناسبي بسازيد.» يک فايده عمده مديتيشن، جدايي از الگوهاي فکريِ عادي، به ويژه افکار منفي است. با اين عادت ساده و کوچکِ صبحگاهي، مي توانيد کنترل افکار خود را به دست بگيريد و باقي زمان روزانه را به خوبي مديريت کنيد. با اين کار و نظم مديريتيِ روزانه منتج شده از آن، احساس سبکي خواهيد کرد.

3. با ورزش صبحگاهي روزتان را آغاز کنيد

بسياري افراد موفق روز خود را با فعاليت ورزشي منظم آغاز مي کنند. منطقي به نظر مي آيد که ورزش پيش از صبحانه راهي مناسب براي افزايش انرژي در طي روز باشد. براي مثال، ميشل گس (Michelle Gass) مدير فروشگاه هاي کوهل (Kohl)، آلارمي در ساعت 4:30 صبح براي دويدن تنظيم مي کند. رئيس جمهور پيشين آمريکا، باراک اوباما (Barack Obama) هر روز صبح به فعاليت هاي ورزشي قدرتي و هوازي مي پردازد. همين طور مديرعامل توييتر، جک دورسي (Jack Dorsey) هر روز 21 دقيقه ورزش و در آن يک فعاليت هفت دقيقه اي را سه بار تکرار مي کند.

4. دفتر وقايع روزانه

اين فعاليت شامل نوشتن به محض بيدار شدن از خواب و هوشيارشدن است. اين روش براي به راه انداختن فعاليت هاي ذهني و تنظيم درهم ريختگي ذهني، افزايش قدرت تمرکز و خلاقيت بسيار کارساز است. تيم فريسِ (Tim Ferriss) کارآفرين، بر عادت پنج دقيقه اي بسيار پايبند است. او در اين راستا به بيزينس اينسايدر (Business Insider) گفته است، گيج و مضطرب و تبديل شدن به شخصيتِ کمال طلبي که همواره بر آينده تمرکز دارد، بسيار آسان است. روزانه نويسيِ پنج دقيقه اي يک مداخله درماني است که به من اجازه مي دهد نه تنها کارهاي بيشتري در طول روز انجام دهم، بلکه حس بهتري نيز داشته باشم. با اين کار انسان شادتر و خرسندتري هستم؛ آنچه در حالت عادي نمي توانستم به آن دست يابم.»

5. جلسات صبحگاهي را متوقف کنيد

حال که نحوه مديريتِ صبحگاهي را به طور همه جانبه فرا گرفته ايد، مي توانيد شروع سريع تري در محل کار داشته باشيد، از عواملي که انرژي شما هدر مي دهند آگاه شويد و بر روي کار خود تمرکز کنيد. يکي از بزرگ ترين اشتباهات تشکيل جلسه صبحگاهي است. فضاي سازنده صبح مي تواند اغلب با شرکت در جلسات غير ضروري صبحگاهي، از بين برود؛ جلساتي که به راحتي مي توانند به ظهر يا ديرتر منتقل شوند. اين موضوع براي افراد فعال و مولد که کارشان با خلاقيت درگير است، مي تواند بسيار نوميدکننده باشد. مديران بايد اهميت زمانبندي جلسات را براي ساعات کاري درک کنند و به کارمندان اين امکان را بدهند که ساعت صبحگاهي شان را به نحوي که سبب بهينه شدن فعاليت هاي روزمره شود و عملکرد مغزشان را بهبود بخشد، تنظيم کنند.

    نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور