کد مطلب : 35572 تاریخ مطلب : 1397/08/28

بازار مرغ و تخم مرغ کمي آرام گرفت

رئيس اتحاديه مرغ و تخم مرکز استان از ثابت بودن قيمت مرغ و تخم مرغ در بازار خبر داد.

کامران هاشمي در گفتوگو با ايسنا با بيان اينکه هرشانه تخم مرغ در بازار کنوني به قيمت 18 هزار و 500تومان به فروش ميرسد، اظهار کرد: قيمت مرغ نيز در بازار 10 هزار و 500 تومان براي مصرف کننده است.

وي افزود: بازار مرغ و تخم مرغ کمي ثبات يافته و گراني نرخ تخم مرغ به دليل تقاضاي زياد اين محصول در فصل پاييز و زمستان است.

رئيس اتحاديه مرغ و تخم مرکز استان با اشاره به اينکه مرغ داران در حال حاضر با مشکل تهيه علوفه مواجه شدهاند، يادآور شد: علوفه از شهرهاي ديگر کشور به مازندران وارد مي شود و هزينه آن نيز به صورت نقدي بايد پرداخت گردد که اين امر مرغداران را با چالش روبه رو کرده و گراني تخم مرغ را رقم زده است.

به گزارش ايسنا، طي ماههاي گذشته نوسانات نرخ ارز سبب شده که بسياري از توليدکنندگان نسبت به افزايش هزينههاي توليدشان گلهمند شوند. در همين راستا مرغداران معتقدند با توجه به اين که بخش اعظمي از قيمت تمام شده گوشت مرغ را خوراک آن - که وارداتي و وابسته به ارز است - تشکيل ميدهد، ستاد تنظيم بازار بايد نسبت به افزايش قيمت مرغ زنده و گوشت مرغ اقدام کند. در همين راستا آنها به عنوان توليدکننده و وزارت جهاد کشاورزي به عنوان متولي اين بخش آناليز قيمتهاي خود را به ستاد تنظيم بازار ارائه داده اند.

در حاليکه قيمت گوشت مرغ در بازار افزايش يافته و به حدود 11000 تومان رسيده است، رضايي، معاون وزير کشاورزي معتقد است که گرچه برخي از فروشندگان، گرانفروشي ميکنند اما قيمت گوشت مرغ در بازار گران نيست و مرغداران از قيمت مصوب 8200 توماني ناراضي هستند و در حال رايزني با ستاد تنظيم بازار براي تغيير نرخ مصوب هستند.

طي هفتههاي گذشته قيمت گوشت مرغ روند افزايشي در بازار پيدا کرد و طي روزهاي گذشته به کيلويي بيش از 11000 تومان هم رسيد و البته مرغداران عامل آن را بالا بودن قيمت نهادههاي توليد و خوراک مرغ عنوان ميکردند، در عين حال معاون وزير جهاد کشاورزي - در امور دام معتقد است که هيچ مشکلي در زمينه تامين، قيمت و بازار خوراک مرغ وجود ندارد و ماههاست که قيمت کنجاله سويا و ذرت به ثبات رسيده است.

رضايي گفته، گوشت مرغ گران نيست اما برخي گرانفروشي ميکنند که بايد با آنها برخورد شود چرا که به نظر من برخي هيجانات موجود در بازار باعث افزايش قيمت اين محصول شده است.

معاون وزير جهاد کشاورزي با تاکيد بر اينکه اگر از طرف اتحاديهاي قيمت گوشت مرغ غيرقانوني افزايش پيدا کند، تخلف است و با آن برخورد ميشود، ادامه داده، گرچه ستاد تنظيم بازار نرخ مصوب کيلويي 8200 تومان را براي مرغ تصويب کرده است اما مرغداران به شدت نسبت به اين قيمت اعتراض دارند و از آنجا که بازار را نميتوان دستوري کنترل کرد، غافلگيري توليدکنندگان، قيمت گوشت مرغ در حال بررسي مجدد است.

با ادامه روند صعودي قيمت مرغ در ماههاي اخير، در نهايت ستاد تنظيم بازار از تاريخ 10 مرداد، قيمت هر کيلوگرم مرغ با 9 درصد افزايش حداکثر 8175 تومان تعيين کرد اما اين محصول همچنان به روند صعودي خود ادامه داد و به بيش از 11 هزار تومان رسيد که 3000 تومان گرانتر از قيمت مصوب بود.

البته با گذشت زمان قيمت اين محصول مقداري کاهش يافت و به حدود 10 هزار تومان رسيد که مرغداران علت اين کاهش قيمت را عرضه مرغهاي درجه سه توسط دلالان عنوان کردند، چراکه به گفته آنها قيمت واقعي مرغ کيلويي 11 هزار تومان است چون بازار خوراک مرغ توسط دلالان اداره ميشود و با قيمتهاي متغير و افزايشي براي مرغداران تامين ميشود.

محمد يوسفي، رئيس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتي نيز پيش از اين در گفتوگو با ايسنا تصريح کرده بود، افزايش قيمت مرغ تا حدود 11 هزار تومان، مرغداران را به جوجهريزي بيشتر تشويق کرد و توليد بيشتر در شرايطي که تقاضا کاهش يافته بود باعث شد مرغ ارزان شود، چراکه در دهه اول محرم مصرف گوشت قرمز بيشتر از مرغ است.

وي افزوده هميشه در دهه اول محرم تقاضا براي مصرف گوشت مرغ کاهش مييابد و امسال با توجه افزايش جوجهريزي و در نتيجه افزايش عرضه در بازار، قيمت مرغ کاهش پيدا کرد.

به گفته يوسفي، مشکلات تهيه نهادههاي توليد همچنان براي مرغداران وجود دارد و با وجود اينکه خوراک طيور جزو کالاهاي اساسي است و ارز دولتي به آن اختصاص يافته، گرانتر از قيمت معقول به توليدکنندگان عرضه ميشود.

محمد يوسفي، رئيس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتي همچنين گفته بود، بزرگترين مشکل مرغداران در حال حاضر کاهش تردد وسايل نقليه باري است که تامين خوراک مرغ براي برخي مرغداريها را با مشکل مواجه کرده است و ممکن است برخي مرغداريها به دليل تمام شدن نهادهها، شاهد تلف شدن طيور باشند. اينکه برخي مرغداريها تلفاتي در اين زمينه داشتهاند يا خير در حال بررسي است.

به گفته وي، کاهش عرضه خوراک مرغ تاثيري در افزايش قيمت آن نداشته است، چراکه مرغداران براي پيشگيري از تلف شدن طيور مجبور به فروش آنها زودتر از موعد هستند.

به گفته رئيس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتي، به دليل مشکلات موجود در تامين خوراک طيور در هفتههاي اخير وزن مرغهاي پرورشي کاهش يافته است. در حال حاضر وزن مرغها کاهش يافته چراکه مرغداران مجبورند در برخي موارد، مرغها را بعد از 30 روز نگهداري به کشتارگاه تحويل دهند، اين در حالي است که معمولا مرغ بعد از 45 روزگي به کشتارگاه فرستاده ميشود. در حال حاضر با همکاري وزارت جهاد کشاورزي ارسال دان مرغ از مرزها به استانها توسط راهآهن انجام ميشود و وضعيت تا حدودي بهتر شده اما کمبود خوراک مرغ همچنان ادامه دارد.

گمرک ايران نيز در پي نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به اين سازمان، از لغو ممنوعيت صادرات گوشت مرغ و احشاء آن به صورت سرد، گرم و منجمد خبر داده است و پيشنهاد لغو ممنوعيت صادرات مرغ از سوي وزارت جهاد کشاورزي و براساس اصل صادرات مازاد بر مصرف در جهت پايداري توليد مطرح شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز بر همين پايه، صادرات گوشت مرغ را به صورت گرم، سرد و منجمد آزاد اعلام کرده و با ارسال نامهاي به گمرک ايران خواستار از سرگيري رسيدگي به ثبت سفارشات اين محصول شده است.A

نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور