کد مطلب : 36822 تاریخ مطلب : 1397/10/16 منبع : فرصت امروز

قيمت واقعي يا رويايي نفت در بودجه

پيش بيني اقتصادهاي نفتي و نهادهاي بين المللي از قيمت نفت در سال 2019

54 دلار عددي است که دولت براي قيمت فروش هر بشکه نفت در لايحه سال آينده پيش بيني کرده است؛ عددي که بالا رفتن و به خصوص پايين آمدن آن و پيش نرفتنش طبق اين پيش بيني ها مي تواند خوبي ها و چالش هاي بسياري را به دنبال داشته باشد. اقتصاد ايران همچنان نفتي است و بخش مهمي از درآمدهاي کشور ما به فروش نفت و به دنبال آن قيمت اين طلاي سياه وابسته است. در اين بين، با توجه به متوسط قيمت جهاني قيمت نفت که در روزهاي دلار خريدوفروش شده است و روند نزولي قيمت 54 تا 51گذشته بين در دو ماه گذشته، بسياري از کارشناسان نگران هستند که ايران با افت قيمت جهاني نفت نتواند درآمدهاي مناسبي از راه فروش نفت طبق پيش بيني ها داشته باشد و با کسري بودجه مواجه شود. از سوي ديگر دولتمردان در لايحه بودجه پيش بيني کرده اند که ايران روزانه حداقل ميليون بشکه نفت به فروش برساند که با توجه به تحريم هاي 1.5 اقتصادي از سوي آمريکا و فشار اين کشور به کشورهاي ديگر براي عدم خريد نفت از ايران؛ به نظر مي رسد اين ميزان هم کمي غيرواقعي به نظر برسد.
به گزارش اتاق تهران، نگاهي به پيش بيني کشورهاي همسايه ايران که عمده ترين فروشندگان نفت در جهان محسوب مي شوند و قيمت در نظر گرفته شده از سوي آنها براي طلاي سياه هم شايد جالب باشد؛ نکته اي که نشان ميدهد پيش بيني ميانگين 54 دلار براي هر بشکه از سوي مردان اقتصادي کشورمان نسبت به پيش بيني هاي آنها عددي منطقي تر است. هفته گذشته و با ورود به سال جديد ميلادي مقامات انرژي تعدادي از کشورهاي نفتخيز پيش بيني هايي از قيمت را منتشر کردند. در اين بين مسئولان کشور قطر متوسط قيمت نفت در هر دلار در نظر گرفته اند که سه دلار کمتر از سال گذشته 66بشکه را ميلادي بود. همچنين مقامات عربستان سعودي به عنوان بزرگ ترين وابسته به فروش ًتوليدکنندگان نفت جهان که بودجه کشورشان کاملا ميلادي را 2019نفت است، ميانگين قيمت فروش نفت براي سال دلار اعلام کرده اند. علاوه بر اين دو کشور مسئولان انرژي امارات و بحرين هم بترتيب قيمت نفت را 65 دلار و 68 دلار پيش بيني کرده اند.
روسيه يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان غيراوپکي نفت در دنيا هم دلار در نظر گرفته و 70 ميلادي را 2019متوسط قيمت نفت در سال ميليون بشکه نفت در روز است. 11.5اعلام کرده به دنبال توليد روزانه در کنار اين گمانه زني ها اداره اطلاعات انرژي کشور آمريکا به عنوان يکي از بزرگ ترين مصرف کنندگان انرژي در جهان و بازيگران اصلي ميانگين دلار در نظر گرفته است. تحليلگران صندوق بين المللي 72قيمت را 60 دلار و سيتي بانک آمريکا 68پول هم رقم ميانگين قيمت نفت را دلار پيش بيني کرده اند. مقامات سيتي بانک که هر ساله در گزارشي پيش بيني ميانگين قيمت جهاني نفت را اعلام مي کنند و مي توان گفت 2019 درستي دارند، اعلام کرده اند: بازار نفت در سال ً پيش بيني نسبتا بسيار پرنوسان خواهد بود زيرا بزرگ ترين بازيگران بازار منافع مشترکي ندارند و تنش هاي سياسي شديد بر قيمت نفت سايه انداخته است.
همچنين موسسه اعتبارسنجي اس اند پي گلوبال ريتينگز» با اشاره به وخامت وضعيت تقاضا براي کالاها، دورنماي قيمت نفت برنت در به 60 دلار و وست تگزاس اينترمديت را از 55 به 65 را از 2019سال دلار در هر بشکه کاهش داد. اين موسسه اعتبارسنجي در بيانيه اي 50 اعلام کرد ادامه جنگ تجاري آمريکا و چين به نگراني ها نسبت به چشم انداز تقاضاي جهاني براي نفت افزوده است. به گفته اين موسسه، سطح بالاي توليد نفت در روسيه و عربستان که پيش از توافق اوپک پلاس در دسامبر، به رکورد بالايي صعود کرده بود هم در بازبيني دور نماي قيمت نفت در سال 2019 موثر بود.
در اين بين، نکته مهم آن است که اگرچه دولتمردان ايراني قيمت نفت را بسيار منطقي تر از ديگر کشورهاي نفت خيز و موسسه هاي اقتصادي بين المللي پيش بيني کرده اند، اما با توجه به تحريم هاي آمريکا، کارشناسان معتقدند شايد مسئولان وزارت نفت براي فروش نفت به همين قيمت 54 دلار هم با مشکلاتي روبه رو شود.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور