ابزار ترويج - تبليغات، ارتقاء فروش، ارتباطات عمومي و بازاريابي مستقيم
عناصر بازاريابي شامل محصول، قيمت، محل و ترويج هستند. اين چهار عنصر براي ايجاد استراتژي بازاريابي موفق با يکديگر ترکيب ميشوند. به نظر ميرسد ترويج براي برقراري ارتباط ميان پيام شرکت و مصرفکننده، موثر واقع ميشود. چهار ابزار اصلي ترويج عبارتند از تبليغات، ترويج فروش، ارتباطات عمومي و بازاريابي مستقيم.
تبليغات
تبليغات به معناي ترويج محصول، خدمات و ايدههاست.تبليغات نهتنها توسط شرکتها بلکه در بسياري از مواقع توسط موزهها، دولت و سازمانهاي خيريه و غيره مورد استفاده قرار ميگيرد.بااينحال، نحوه انجام تبليغات، از يک سازمان به يک سازمان ديگر متفاوت است.
توسعه تبليغات شامل تصميمگيري در پنج مورد ماموريت، هزينه، پيام، رسانه و اندازهگيري است.
ماموريت، اهداف تنظيمشده جهت تبليغات است.اين اهداف ميتوانند شامل اطلاعرساني، متقاعدکردن، يادآوري يا تقويت باشند. هدف شرکت، دنبال کردن استراتژي بازاريابي تعيينشده است.
تصميمگيري در مورد هزينه يا بودجه براي تبليغات بايد چرخه عمر محصول، سهم بازار و مصرفکننده اصلي، رقابت، فراواني تبليغات و تعويض محصول را در نظر بگيرد.
پيام تبليغات به چهار مرحله، توليد پيام، ارزيابي پيام و انتخاب، اجراي پيام و نظرات اجتماع تقسيم ميشود.
هنگامي که پيام تبليغ تعيين شود، گام بعدي، نهاييکردن رسانهها براي ارسال پيام است. اينانتخاب به دسترسي رسانهها، فراواني انتقال و تاثير بالقوه بر مشتري بستگي دارد.بر اساس اين انتخاب، انواع رسانهها شامل روزنامه، تلويزيون، پست مستقيم، راديو، مجله و اينترنت هستند.زمان پخش پيام جهت جلب توجه مخاطبان نيز ضروري است.
بررسي اثربخشي ارتباطات براي استراتژي شرکت ضروري است. دو نوع اثربخشي وجود دارد که شامل اثر ارتباطي و اثر فروش ميباشد.
ترويج فروش
ترويج يک ابزار انگيزشي براي افزايش فروش کوتاهمدت است. ترويج را ميتوان براي مصرفکننده يا تجارت فراهم کرد. تمرکز تبليغات به دنبال ايجاد دليلي براي خريد است و تمرکز ترويج، ايجاد انگيزه براي خريد است. انگيزههاي مصرفکننده ميتواند نمونهها، کوپن و تست مجاني باشد. انگيزه تجاري ميتواند قيمت پايين، کالاهاي مجاني و کمک هزينهها باشد. انگيزه نيروي فروش ميتواند انعقاد قرارداد، نمايشگاههاي تجاري و رقابت بين فروشندگان باشد.
اقدام به ترويج فروش ميتواند شامل اهداف متعددي از جمله جلب توجه مشتري جديد، پاداش به مشتري فعلي و افزايش کاربران غيردائم باشد.
اقدام به فروش ترويجي براي محصول به دنبال هدف کلي بازاريابي شرکت است. انتخاب نهايي ابزار ترويجي مصرفکننده نياز به در نظر گرفتن مخاطبان هدف، بودجه، پاسخ رقابتي و هدف هر ابزار دارد.
قبل از پيادهسازي اقدامات ترويج فروش بايد يک پيش آزمون صورت بگيرد. هنگامي که فعاليت شروع ميشود، بايد تا اتمام بودجه کنترل شود. برنامه ارزيابي پس از اجراي طرح تبليغاتي بايد عملي شود.
روابط عمومي
شرکتها قادر به ماندن در انزوا نيستند، آنها نياز به تعامل ثابت با مشتريان، کارکنان و ذينفعان مختلف دارند. اين سرويس ارتباطي توسط دفتر ارتباطات عمومي انجام ميشود. کارکرد اصلي اداره ارتباطات عمومي، ادارهکردن مطبوعات، حمايت از تبليغات محصول، ايجاد و حفظ تصوير شرکت، ادارهکردن امور با قانونگذاران، هدايت مديريت با توجه به مسائل عمومي است.
شرکتها به دنبال راههايي براي هماهنگي با توابع بازاريابي و ارتباطاتعمومي در روابط عمومي بازاريابي هستند. مسئوليت مستقيم روابط عمومي بازاريابي(MPR)حمايت از فعاليتهاي شرکت و برند محصولات است.
MPRابزاري کارآمد در ايجاد آگاهي از طريق رسانهها محسوب ميشود. هنگامي که محصولي شرح داده ميشود،MPRميتواند اعتبار و احساس کنجکاوي را در بين فروشندگان و همچنين معاملهگران براي افزايش شور و شوق ايجاد کند.MPRابزار بسيار مقرون بهصرفهتر از ساير اقدامات ترويجي است.
بازاريابي مستقيم
ارتباط برقرارشده از طريق کانال مستقيم بدون استفاده از هر واسطه، به عنوان بازاريابي مستقيم ناميده ميشود. بازاريابي مستقيم ميتواند براي ارسال پيام يا خدمات استفاده شود. بازاريابي مستقيم در سالهاي اخير رشد چشمگيري از خود نشان داده است. اينترنت نقش مهمي در اين رشد داشته است. بازاريابي مستقيم موجب صرفهجويي در وقت و ايجاد تجربه شخصي و دلپذير ميشود. بازاريابي مستقيم هزينههاي شرکت را کاهش ميدهد. فروش رودررو (چهرهبهچهره)، پست مستقيم، بازاريابي کاتالوگ، فروش تلفني، تلويزيون و کيوسکها، رسانههاي بازاريابي مستقيم هستند.
تبليغات، فعاليت تبليغاتي، روابط عمومي و بازاريابي مستقيم نقش مهمي را در جهت کمک به شرکتها در دستيابي به اهداف بازاريابي خود دارند.